کمیسیون حقوق بشر: بیشتر مریضان «کووید۱۹» از کمبود آکسیجن و رسیدگی پرستار شکایت دارند

اطلاعات روز: یافته‌های نظارتی کمیسیون مستقل حقوق بشر از روند درمان مریضان مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه‌های افغان – جاپان و محمدعلی جناح در کابل نشان می‌دهد که بیشتر مریضان از کمبود بالون آکسیجن و بی‌نظمی و ناکارآمدی در پرستاری مناسب شکایت دارند.

در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که امروز (پنج‌شنبه، ۲۹ جوزا) منتشر شده، آمده است که دفتر ساحوی این کمیسیون در کابل وضعیت موجود در شفاخانه‌های افغان – جاپان و محمدعلی جناح را از تاریخ ۱۷ الی ۲۸ جوزا از طریق رسانه‌های دیداری و شبکه‌های اجتماعی نظارت کرده است.

براساس یافته‌های ناظران کمیسیون حقوق بشر، ظرفیت تشخیص ماشین «PCR» در شفاخانه افغان – جاپان پایین است.

رییس شفاخانه افغان – جاپان گفته است که روزانه به‌طور میانگین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به‌منظور نمونه‌گیری به این شفاخانه مراجعه می‌کنند، اما ماشین «PCR» موجود ظرفیت آشکارسازی نتیجه‌ی حداکثر ۲۱۰ نمونه را در ۲۴ ساعت دارا است.

همچنان ناظران کمیسیون حقوق بشر دریافته‌اند که برای ۱۳۰ مریض بستر در شفاخانه افغان – جاپان در ۲۴ ساعت به ۵۰۰ تا ۵۵۰ بالون آکسیجن نیاز است، اما این مقدار آکسیجن در این شفاخانه تهیه نمی‌شود.

همچنان برای ۸۵ مریض بستر در شفاخانه محمدعلی جناح نیز در ۲۴ ساعت به ۴۵۰ بالون آکسیجن نیاز است، اما در زمان نظارت این تعداد بالون آکسیجن در شفاخانه موجود نبوده است.

کمبود ابزار نظارت بر علایم حیاتی، ناکارآمدی در پرستاری مناسب و کافی از مریضان به دلیل کمبود کارمند صحی از دیگر مشکلاتی بوده که در شفاخانه‌های افغان – جاپان و محمدعلی جناح مشاهده شده است.

تعداد کارمند صحی اختصاص‌‌یافته به بخش کو‌ید‌ـ۱۹در بیمارستان محمد‌علی جناح، ۲۳۰ تن‌ بودند که از آن میان ۳۵ تن داکتر، ۵۶ تن پرستار و‌ ۱۳۹ ‌تن دیگر کارمند خدماتی‌ بودند.

با این حال، کمیسیون حقوق بشر گفته است که لباس‌های محافظتی و مواد بهداشتی نظیر ماسک، مایع ضدعفونی، صابون و دست‌کش به قدر کافی در هردو شفاخانه موجود بوده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر به وزارت صحت عامه پیشنهاد کرده است که مشکل کمبود بالون آکسیجن را رفع و برای حل مشکل ناکارآمدی در پرستاری مناسب از مریضان به دلیل کمبود کارمند صحی، اقدام کند.

پیش از این نیز کمبود آکسیجن به‌عنوان یک چالش مطرح و دلیل مرگ شماری از مریضان «کووید۱۹» عنوان شده بود. یافته‌های نظارتی شورای عالی طبی افغانستان نیز که دو روز پیش منتشر شد، نشان می‌داد که بیشتر مریضان «کووید۱۹» به دلیل کمبود آکسیجن جان می‌دهند.

این همه در حالی است که براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه، تا ظهر امروز پنج‌شنبه، ۲۷ هزار و ۵۳۲ نفر در سراسر کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، هفت‌هزار و ۶۶۰ نفر بهبود یافته و ۵۴۶ نفر دیگر جان داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *