دشواری فعالیت کارمندان صحی در غور؛ لت‌وکوب‌شدن چهار داکتر در یک ماه

دشواری فعالیت کارمندان صحی در غور؛ لت‌وکوب‌شدن چهار داکتر در یک ماه

داکتران و کارمندان صحی در شفاخانه 150 بستر ولایت غور، پس از لت‌وکوب‌شدن یکی از داکتران، توسط بستگان یک کارمند جنایی پولیس غور دست به اعتصاب کاری زده‌اند و برای لحظاتی دروازه این شفاخانه را مسدود کردند. مسئولان در شفاخانه ولایتی غور می‌گویند جمعه‌شب، 30 جوزا، کارمند جنایی، به درخواست داکتر معالج مبنی بر ترک‌کردن اتاق معاینه تلویزیونی در شفاخانه دولتی غور اعتنایی نکرده و این داکتر را لت‌وکوب و توهین و تحقیر کرده است. اعتصاب کاری داکتران در شفاخانه غور ادامه دارد و تنها برای مریضان عاجل خدمات ارائه می‌کنند.

مسئولان می‌افزایند که با فشار کارمندان صحی، عامل خشونت فیزیکی در شفاخانه دولتی بازداشت شده است، اما این کافی نیست و کارمندان صحی خواهان رسیدگی جدی و فوری به این مسأله‌اند.

مسئولان در شفاخانه دولتی غور می‌گویند که طی یک ماه گذشته چهار مورد لت‌وکوب و چندین مورد توهین و تحقیر داکتران از سوی افراد زورمند، بستگان بیماران و حتا افراد دولتی اتفاق افتاده و باید هرچه ‌زودتر با عاملان این خشونت‌ها برخورد شود.

شورای ولایتی غور می‌گوید که دسترسی آسان به سلاح و وجود فرهنگ معافیت، باعث شده که برخی افراد زورگو به خود حق بدهند که با کارمندان صحی بدرفتاری کنند.

اعتصاب ادامه دارد

مسئولان در شفاخانه دولتی غور می‌گویند، کارمندان صحی شفاخانه دولتی غور این‌بار در مقابل خشونت و بی‌حرمتی کوتاه نیامده‌اند و تنها به خدمات‌رسانی صحی به بیماران عاجل و با وضعیت وخیم روی آورده‌اند، تا به اعتراض‌شان به گونه‌ی همه‌جانبه رسید‌گی شود.

محمدنصیر پارسا، سرپرست شفاخانه دولتی غور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید تنها در شرایط کنونی بیماران عاجل تحت درمان قرار می‌گیرند: «کارمندان شفاخانه می‌گویند که به اعتصاب کاری خود ادامه می‌دهند، تا زمانی که به خواسته‌های‌شان رسیدگی نشود. داکتران مریضان غیرعاجل را تحت درمان قرار نمی‌دهند.»

به گفته او، خشونت علیه کارمندان صحی به‌ویژه داکتران افزایش چشم‌گیری یافته است و باید به هیچ کس اجازه خشونت و توهین و تحقیر داکتران داده نشود.

از سویی هم، جمعه‌گل یعقوبی، رییس صحت عامه غور در صحبت با روزنامه اطلاعات، بر بازداشت عاملان خشونت علیه داکتران و معرفی‌شان به نهادهای عدلی و قضایی تأکید می‌کند.

کار در سکتور صحی با شیوع کووید19 دشوارتر از هر زمانی شده است. از نظر مسئولان، کارمندان صحی در غور با کم‌ترین امکانات برای درمان مبتلایان به کرونا تلاش می‌کنند، ولی در نبود همکاری مردم و نیروهای دولتی خدمات صحی دشوارتر شده است.

سرپرست شفاخانه دولتی غور می‌گوید: «داکتران جان خود را به خطر می‌اندازند و باید به جای لت‌وکوب و توهین و تحقیر، مورد حمایت قرار بگیرند، تا انگیزه داکتران پایین نیاید.»

وزیر نورانی، مسئول مجتمع جامعه مدنی غور خواستار پایان خشونت علیه داکتران شده است و از پیامد منفی این وضعیت بر زندگی مردم هشدار می‌دهد: «در سخت‌ترین شرایط چپن‌داران سفید به‌عنوان فرشته‌های نجات عمل کرده‌اند و اگر مورد لت‌وکوب قرار گیرند، انگیزه‌شان کاسته می‌شود و این می‌تواند که سکتور صحی را در ولایت غور آسیب برساند.»

او همچنین پایین‌بودن عرضه خدمات صحی و رسیدگی‌نکردن برخی داکتران به بیماران را دو دلیل عمده خشونت علیه داکتران می‌داند.

پس از لت‌وکوب یک داکتر دروازه شفاخانه دولتی غور برای لحظاتی مسدود بود

دست به دامن پولیس

آمار صحت عامه غور نشان می‌دهد که 210 کارمند صحی در شفاخانه دولتی این ولایت مصروف فعالیت هستند. پس از اعتصاب ‌کاری این کارمندان، هیأتی از اداره محلی، پولیس و متنفذان قومی برای ختم این اعتصاب کوشش کرده‌اند.

جمعه‌گل یعقوبی، رییس صحت عامه غور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که نیروهای دولتی مستقر در شفاخانه دولتی این ولایت تقویت خواهند شد تا افراد زورمند نتوانند با داکتران با خشونت رفتار کنند: «با نمایندگان پولیس و نهادهای امنیتی در مورد تقویت پوسته/ پاسگاه امنیتی شفاخانه 150 بستر بحث شده و قرار است که گزمه‌های سیار داشته باشند و از کارمندان صحی حمایت کنند.»

رییس صحت عامه غور می‌گوید که از این پس ارتباط بیش‌تری میان داکتران و پولیس ایجاد خواهد شد، تا جلو رویدادهای مشابه خشونت گرفته شود و عاملان نیز در سریع‌ترین زمان ممکن بازداشت شوند.

کلک ششم

نفوس ولایت غور بیش از 700 هزار تن بر آورد می‌شود. جمعه‌گل یعقوبی، رییس صحت عامه غور می‌گوید که از این میان 100 هزار تن به خدمات صحی دسترسی ندارند.

بیشتر مردم غور با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ادامه اعتصاب کاری داکتران شفاخانه دولتی، باعث خواهد شد دسترسی مردم به خدمات صحی مشکل‌تر شود.

بسیاری از باشندگان غور قادر به رفتن به معاینه‌خانه‌های داکتران به‌دلیل وضعیت بد اقتصادی نیستند و خواستار ختم اعتصاب کاری هستند. عبدالرحمان عطشان، معاون شورای ولایتی غور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تلاش خواهند کرد که کارمندان صحی شفاخانه دولتی را متقاعد کنند تا دست از اعتصاب بکشند.

شفاخانه 150 بستر غور با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه است. رییس صحت عامه غور می‌گوید که هر چند طی چند سال گذشته ساختمان این شفاخانه تجهیز و نیروی متخصص افزایش یافته است، اما با آن هم مشکلات وجود دارد. او می‌افزاید که هم اکنون این شفاخانه به متخصصان صحی در بخش‌های ارتوپیدی، گوش‌‎‌وگلو، جراحی و نسایی ولادی نیاز دارد.

بیم آن وجود دارد تا زمانی‌که خشونت علیه داکتران وجود داشته باشد، متخصصان صحی از ولایت‌های دیگر جهت درمان به شفاخانه 150 بستر غور مراجعه نکنند.

غور در زون غرب کشور جز ولایت‌های محروم شمرده می‌شود. سطح خدمات رسانی صحی به تناسب اغلب ولایت‌های کشور پایین است. بارها باشندگان غور دست به تجمعات اعتراضی برای توجه بیش‌تر حکومت مرکزی شده‌اند، اما هنوز کار چشم‌گیری برای بهبود وضعیت زندگی مردم نشده است. شهروندان غور خودشان را «کلک ششم» در حکومت‌های گذشته و کنونی می‌دانند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *