امتحان کانکور

برگزاری کانکور در 17 ولایت تا دو هفته دیگر؛ «نکات صحی کاملا رعایت می‌شود»

اداره ملی امتحانات از برگزاری امتحان سراسری کانکور تا آخر ماه جاری خبر می‌دهد. طرح برگزاری امتحان کانکور روز یک‌شنبه، 15 سرطان از سوی کمیته اضطرار مبارزه با کرونا تأیید شد. مسئولان در اداره ملی امتحانات می‌گویند که برای بیش از 200 هزار دانش‌آموز آمادگی دارند. امسال به‌دلیل مشکلات و طبق برآورد این کمیته 180 هزار دانش‌آموز در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت خواهند کرد.

اداره ملی امتحانات می‌گوید آگاهی‌دهی در مورد روند امتحان کانکور را آغاز کرده و به‌زودی در تمام مکاتب در سراسر افغانستان فورم شمولیت در این آزمون نیز به دانش‌آموزان توزیع خواهند کرد. به گفته‌ی مسئولان، آن عده از دانش‌آموزانی که فورم شمولیت در آزمون را دریافت نتوانند و یا به هر دلیل دیگر از شرکت در امتحان باز بمانند، در آزمون متفرقه که در کابل برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

همزمان با این اداره کانکور از رشته‌های تازه تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر کشور خبر داده و می‌گوید که سهم دختران از طریق کد اختصاصی برای ورود به دانشگاه‌ها دو برابر افزایش یافته است.

آغاز امتحان کانکور

دوست‌محمد فیضی، سخن‌گوی اداره ملی امتحانات، در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در سال جاری به‌دلیل تأخیر ناشی از شیوع کرونا در کشور و با در نظرداشت شرایط آب و هوا، امتحانات کانکور در فاصله‌ی زمانی اندک، همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود: «پروسه‌ی آگاهی‌دهی، توزیع فرم‌ها در روزهای آینده در 17 ولایت شروع می‌شود. در تاریخ 26، 27 و 28 ماه سرطان روند بیومتریک و ثبت‌نام دانش‌آموزان است.»

قرار است که در تاریخ 29، 30 و 31 سرطان عملا امتحان در 17 ولایت برگزار شود. آقای فیضی همچنان تأکید می‌کند که در روزهای آینده تقسیم‌اوقات برگزاری امتحانات در ولایت‌ها مشخص خواهد شد: «در روزهای آینده تقسیم‌اوقات برگزاری امتحانات در ولایت‌ها نیز اعلام می‌شود.»

براساس معلومات اداره ملی امتحانات، امسال نیز امتحان کانکور مانند سال‌های قبل و براساس فرم‌های رسیده از ولایت‌ها به مرکز، برگزار خواهد شد و برای تأمین شفافیت آن، مواد از طریق‌ هوا به ولایت‌های دور‌دست انتقال داده می‌شود. چیزی که به باور عبدالقدیر خموش، رییس اداره ملی امتحانات، یک چالش فرا راه برگزاری امتحان مطابق تقسیم اوقات این اداره است: «به ولایت‌های دوردست باید مواد امتحانات از طریق هوا فرستاده شود، اما معلوم نیست که وزارت دفاع هواپیما در اختیار ما قرار می‌دهد یا نه، این مسأله روی تقسیم اوقات برگزاری امتحان نیز اثرگذار است.»

امتحان کانکور
امتحان کانکور امسال، به‌دلیل رعایت فاصله‌گیری بیش از دو متر در فضای باز برگزار خواهد شد. این امتحان با دست‌کم 200 هزار شرکت‌کننده در تاریخ 29 سرطان آغاز می‌شود.

امتحان سراسری کانکور تا سه سال پیش، در اوایل فصل زمستان برگزار می‌شد، اما به خواست وزارت تحصیلات عالی زمان برگزاری این امتحان به اواخر فصل سرما (پانزدهم حوت) موکول شد. امسال اما برگزاری این امتحان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون دو بار با تأخیر مواجه شده است. وزارت تحصیلات عالی و اداره ملی امتحانات می‌گویند که این تأخیر به درخواست وزارت صحت عامه و به‌منظور پیش‌گیری از گسترش ویروس کرونا صورت گرفته است.

در همین حال ساحل اندیشور، سخن‌گوی کمیته اضطرار مبارزه با کرونا می‌گوید که طرح برگزاری امتحان کانکور و سایر امتحان‌های جمعی یک ماه پیش به این کمیته رسیده بود و از سوی این کمیته برای تأیید از نقطه نظر مسائل صحی به وزارت صحت سپرده شد: «طرح برگزاری امتحانات جمعی سه هفته پیش به وزارت صحت عامه سپرده شد.»

این طرح پس از موافقه‌ی وزارت صحت عامه، روز یک‌شنبه، 15 سرطان مورد تأیید کمیته اضطرار مبارزه با کرونا نیز قرار گرفت.

قرار است امتحان کانکور امسال تحت شرایط ویژه‌ی صحی و در فضای باز در سراسر کشور برگزار شود. به گفته‌ی سخن‌گوی اداره ملی امتحانات، در ولایت‌هایی که زمینه‌ی برگزاری امتحانات در فضای باز مساعد نباشد، با رعایت فاصله‌گیری اجتماعی در داخل صنف‌ها برگزار خواهد شد.

داکتر اکمل سمسور، سخن‌گوی وزارت صحت عامه اما می‌گوید که این وزارت همچنان نگران گسترش ویروس کرونا در جریان برگزاری امتحان کانکور است: «طرح برگزاری امتحان کانکور و بازگشایی مکان‌های آموزشی صددرصد مورد پذیرش ما نیست. زیرا هر تجمعی که بیش از ده نفر در آن حضور داشته باشد، امکان گسترش ویروس کرونا زیاد است.»

سخن‌گوی اداره ملی امتحانات اما می‌‌گوید که تطبیق فاصله‌گیری اجتماعی تنها در روز امتحان مطرح نیست، بلکه در جریان بیومتریک و ثبت‌نام دانش‌آموزان نیز فاصله‌گیری و تمام مسائل صحی رعایت می‌شوند: «با در نظرداشت مسائل صحی و رهنمود وزارت صحت، کارت‌ها را سه روز پیش به مکاتب می‌فرستیم تا شاگردان از همان‌ مکتب که فارغ شده، کارت‌هایش را از همان‌جا دریافت کنند و تجمع کم‌تر شود.»

سخن‌گوی اداره ملی امتحانات اضافه می‌کند که تمامی دانش‌آموزان مکلف‌اند نکات صحی را در جریان برگزاری امتحانات رعایت کنند و حتما «ماسک» و «دست‌کش» بپوشند. اما داکتر اکمل سمسور، سخن‌گوی وزارت صحت عامه می‌گوید که در کنار رعایت فاصله‌گیری اجتماعی و پوشیدن ماسک و دست‌کش، باید در محل برگزاری امتحان زمینه‌ی شست‌وشوی دست‌ها نیز فراهم شود: «نگرانی وزارت صحت عامه پابرجا است. استفاده‌ی دوامدار از تکنالوژی بیومتریک خطر گسترش ویروس کرونا را بیش‌تر می‌کند. باید سهولت شستن دست با آب و صابون و یا مواد ضدعفونی فراهم باشد.»

شانس بیش‌تر دختران

براساس معلومات ارایه‌شده از سوی اداره ملی امتحانات، این اداره برای اشتراک بیش از 200 هزار دانش‌آموز پسر و دختر در این امتحان آمادگی گرفته است. سخن‌گوی این اداره می‌گوید: «آمادگی گرفته شده است، اما براساس برآورد‌ها شاید امسال در سراسر کشور بالای 180 هزار دانش‌آموز در آزمون شرکت کنند که این آمار دقیق نه، بلکه تخمینی است و آمار واقعی بعد از رسیدن فرم‌ها معلوم خواهد شد.»

اداره ملی امتحانات می‌گوید امسال به‌دلیل این‌که زمینه‌ی آموزش و کورس‌های اختصاصی ورود به دانشگاه‌ها در بزرگ‌شهرها به‌علت کرونا میسر نبود، پیش‌بینی می‌شود که شانس راه‌یابی داوطلبان کانکور از سراسر کشور در دانشگاه‌ها مساوی و عادلانه باشد. همچنان به گفته این اداره امکان دارد نمرات پذیرش رشته‌ها پایین‌تر بیاید.

براساس گفته‌های سخن‌گوی اداره ملی امتحانات در کانکور امسال، تلاش می‌شود تا دانش‌آموزان دختر بیش‌تر جذب شود. در همین حال عبدالقدیر خموش، رییس اداره ملی امتحانات نیز تأکید می‌کند ورود دختران از طریق کد اختصاصی به تحصیلات عالی از پنج درصد به ده درصد افزایش یافته است. بر این اساس، 13 هزار دختران تنها از طریق کد اختصاصی جذب تحصیلات عالی خواهند شد. این در حالی است که سال گذشته 35 درصد کل افراد راه‌یافته به دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌داد.

براساس معلومات ارایه‌شده از سوی اداره ملی امتحانات، از میان اشتراک‌کننده‌های امسال، 70 هزار نفر به تحصیلات عالی راه خواهند یافت و متباقی به نهاد‌های تحصیلات عالی خصوصی و موسسات نیمه‌عالی معرفی خواهند شد.

عبدالقدیر خموش، رییس اداره ملی امتحانات می‌گوید: «امسال هر دانش‌آموزی که 150 نمره بگیرد، کامیاب است و در رشته‌های انتخاب‌‌شده‌شان راه می‌یابد، اما کسانی که بالای 150 نمره بگیرند و رشته انتخاب نکرده باشند، با تخفیف به دانشگاه‌های خصوصی معرفی می‌شود.»

در کنار این، طبق معلومات ارایه‌شده از سوی اداره ملی امتحانات، براساس توافقی که میان اداره ملی امتحانات و نهادهای تحصیلی خصوصی شده است،‌ داوطلبانی که نتوانند به دانشگاه‌های دولتی راه یابند، در نهادهای خصوصی جذب خواهند شد. دانشگاه‌های خصوصی نیز مطابق ظرفیت‌شان، دانشجو جذب خواهند کرد.

سال گذشته 174 هزار 817 نفر در امتحان کانکور شرکت کردند که از آن میان 154 هزار و 647 نفر به مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی جذب شده بودند. از میان کامیاب‌شد‌گان 35 درصد یعنی 55 هزار و 437 نفر را دختران و 64 درصد یعنی 99 هزار و 210 نفر دیگر پسر بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *