گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه

وزارت خارجه: سطح بلند خشونت‌های طالبان برای کشورهای منطقه و جهان قابل قبول نیست

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی کشور می‌گوید که اشتراک‌کنندگان نشست‌های منطقه‌ای و جهانی برای صلح افغانستان، سطح بلند خشونت‌های طالبان را غیرقابل قبول دانسته و از طالبان خواستند که خشونت‌ها را پایان داده و مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را آغاز کنند.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه که امروز (شنبه، ۲۱ سرطان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که شرکت‌کنندگان این دو نشست بر حفظ دست‌آوردهای ۱۹ سال گذشته در افغانستان نیز تأکید کرده و خواهان تقویت و ادامه‌ی این دست‌آوردها در مذاکرات صلح شدند.

به گفته‌ی هیواد، کشورهای منطقه و جهان از روند صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان نیز اعلام حمایت کردند.

نشست‌های منطقه‌ای و جهانی هفته‌ی گذشته زیر نام «تقویت اجماع برای صلح» افغانستان به میزبانی کابل برگزار شد.

از سوی هم، سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید درحالی که کاهش خشونت‌ها بخشی از توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که سال گذشته در دوحه امضا شد، است، اما طالبان نه تنها رویکردشان برای کاهش خشونت را تغییر نداده، بلکه خشونت را افزایش داده‌اند.

هیواد در عین حال افزود که افغانستان در حال حاضر با شماری از کشورهای دخیل در روند صلح در ارتباط است و از آنها خواسته است که طالبان را متقاعد کنند تا در زمینه‌ی کاهش خشونت‌ها، به‌گونه‌ی عاجل اقدام کنند.

این درحالی است که خشونت‌های طالبان در هفته‌های اخیر به‌طور قابل ملاحظه افزایش یافته است. دفتر شورای امنیت ملی کشور گفته است که تنها در یک هفته‌ی گذشته ۲۳ غیرنظامی از سوی جنگ‌جویان گروه طالبان در ۱۶ ولایت کشته و ۴۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

مقام‌های حکومت افغانستان از ادامه‌ی افزایش خشونت‌ها ابراز نگرانی کرده و در عین حال هشدار داده‌اند که در صورت ادامه‌ی این روند، حکومت درباره‌ی تعهداتش در زمینه‌ی صلح تجدید نظر می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *