حمله‌ی طالبان بر ریاست امنیت ملی در سمنگان

واکنش‌ها به حمله‌ی طالبان در سمنگان؛ تشدید جنگ و خشونت به روند صلح آسیب می‌رساند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی حمله‌ی طالبان بر ریاست امنیت ملی سمنگان را محکوم کرده و گفته است که تشدید خشونت و جنگ، پیشرفت در روند صلح را آسیب می‌رساند.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری به نقل از آقای غنی آمده است که «توسل به ادامه‌ی خشونت و کشتن مردم برای به‌دست آوردن امتیاز در مذاکرات، بدترین رویکردی است که با تأسف گروه طالبان آن را اختیار کرده‌اند».

به گفته‌ی او، این حمله بیانگر آن است که طالبان هنوز هم به ادامه‌ی خشونت و جنگ پافشاری دارند.

رییس‌جمهور غنی یکبار دیگر از طالبان خواسته است که از جنگ و افغان‌کشی دست کشیده و صدای صلح دولت و مردم افغانستان و همچنان جامعه جهانی برای ختم جنگ و برقراری صلح را بپذیرند.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته است که حملات کور خلاف تعهدات در راستای شروع مذاکرات بین‌الافغانی، کاهش خشونت و برقراری صلح و آشتی در کشور است.

آقای عبدالله همچنان گفته است که هدف قراردادن غیرنظامیان و تأسیسات عامه، هیچ توجیهی ندارد و «طرف‌ها باید به جان و مال غیرنظامیان وقع گذاشته و از کشتار و خون‌ریزی بیشتر بپرهزیند».

به گفته‌ی رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، تشدید جنگ و خشونت‌، نه تنها پیش‌رفت‌ها در روند صلح را صدمه می‌زند، بلکه مذاکرات پیش‌رو را تحت شعاع قرار داده و روند صلح را آسیب می‌زند.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در واکنش به حمله‌ی طالبان بر ریاست امنیت ملی سمنگان، گفته است که طرف‌های درگیر باید تدابیر احتیاطی را برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان روی‌دست بگیرند.

یوناما در تویتی همچنان از طرف‌های درگیر خواسته است که قوانین بین‌المللی بشردوستانه را رعایت کرده و از غیرنظامیان محافظت کنند.

یوناما افزوده است: «گزارش‌های اولیه حاکی از زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی در حمله‌ی موتربمب طالبان بر ریاست امنیت ملی ولایت سمنگان است. یوناما از تمام طرف‌ها می‌خواهد که قوانین بین المللی بشردوستانه را رعایت و از غیرنظامیان محافظت کنند.»

حوالی ساعت ۱۱:۰۰ پیش از ظهر امروز یک موتر بمب‌گذاری‌شده‌ی طالبان در برابر ساختمان ریاست امنیت ملی و شهرداری سمنگان منفجر شد. پس از انفجار شماری از افراد مسلح نیز وارد ساختمان امنیت ملی شدند. والی سمنگان بعدا اعلام کرد که تعداد مهاجمان دو نفر بوده و از سوی نیروهای امنیتی از پا درآمده‌اند.

عبدالطیف ابراهیمی در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز گفت که براساس آمارهای ابتدایی، در این حمله ۱۱ نیروی امنیت ملی به‌شمول یک زن کشته و ۶۳ نفر دیگر به‌شمول غیرنظامیان زخمی شده‌اند.

گروه طالبان ادعا کرده است که حوالی ساعت یازده امروز بر ریاست امنیت ملی سمنگان «حملات استشهادی» را انجام داده است. ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان گروه طالبان ادعا کرده است در حدود ۷۰ کارمند امنیت ملی کشته و زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *