رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی

انتقاد نبیل از جای خالی مردم در روند صلح؛ « به نیت خلیل‌زاد شک داریم»

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی می‌گوید که مردم افغانستان هیچ گونه دخالت و اشتراکی در روند صلح افغانستان ندارد و کشورها و افراد دیگری در مورد سرنوشت مردم افغانستان تصمیم می‌گیرند.

آقای نبیل که امروز (شنبه، 4 اسد) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که صلح افغانستان هم‌اکنون نیابتی شده و کشورها و افرادی که افغانستان در گذشته قیمت ناکامی‌های‌شان را پرداخته است، در مورد سرنوشت کشور تصمیم می‌گیرند.

اشاره‌ی او به تلاش کشورهای امریکا، پاکستان و قطر و نیز زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان بود. رییس پیشین امنیت ملی در بخشی از صحبت‌هایش تلاش‌های آقای خلیل‌زاد را برای منافع امریکا قابل تقدیر خوانده، تأکید کرد: «اما این حق را منحیث افغان دارم که از منافع افغانستان من هم سوالاتی داشته باشم و شک داشته باشم و او ]خلیل‌زاد[ سر این شک‌کردن من، من را دشمن صلح و وطن معرفی نکند.»

رحمت‌الله نبیل آقای خلیل‌زاد را «مهندس روند بن» دانست و گفت که چرا بخشی از مردم افغانستان از جمله گروه طالبان و حزب اسلامی در کنفرانس بن شامل نشدند. او گفت که بیرون‌نگهداشتن طالبان و حزب اسلامی از این کنفرانس، فیصله‌ی زلمی خلیل‌زاد بوده و قابل تردید است.

آقای نبیل همچنان گفت که افغان‌ها قربانی مسایل انتخاباتی امریکا می‌شود. همین‌طور او افزود که برای پاکستان در روند صلح افغانستان نیز حق ویتو و امتیازات ویژه مدنظر گرفته شده است. اما به گفته‌ی او، به مردم افغانستان حتا گفته نمی‌شود که چه نوع صلحی می‌خواهند.

از سویی هم، او تأکید به برگزاری مذاکرات در قطر را پرسش برانگیز توصیف کرد و گفت که این تأکید به‌خاطر بهره‌بری «چند شیخ» قطری در قراردادهای نفت و گاز افغانستان می‌باشد.

رحمت‌الله نبیل همچنان گفت که شهروندان کشور در نیت دولت و گروه طالبان مبنی بر برقراری صلح نیز شک دارند. او اما گفت که مردم افغانستان خواهان تأمین صلح واقعی به‌جای «صلح به‌معنای معامله» می‌باشد. آقای نبیل تأکید کرد که میان «صلح واقعی» و «صلح به‌معنای معامله» فرق بزرگی وجود دارد. همچنان به گفته‌ی او، تعدادی از چهره‌های سیاسی اما به‌دلیل مخالفت با تصمیم‌هایی در روند صلح با تهدید سرکوب و بازداشت توسط نیروهای ویژه مواجه می‌شوند.

با این حال، رییس پیشین امنیت ملی گفت: «ما حق داریم که منحیث ملتی که بارها قربانی داده‌ایم، بپرسیم که چرا بالای سرنوشت مردم افغانستان بارها معامله صورت می‌گیرد و قیمتش را ما (مردم افغانستان) می‌پردازیم.»

او از ادامه‌ی این وضعیت در افغانستان ابراز نگرانی کرده، گفت که افغانستان با خطر تبدیل‌شدن نقطه‌ی تقابل کشورهای منطقه مواجه است: «اگر وضعیت همین‌طور دوام یابد، ترسم این است که ما در 20 سال به مرکز تقابل امریکا و متحدانش و منطقه در رأس پاکستان روبه‌رو بودیم. این بار کشورهای منطقه جهت کنترل افغانستان نیز به یک تقابل خواهند پرداخت.» او گفت که این کشورها می‌خواهند بیرق داعش را در مقابل بیرق طالب بلند کنند و «ایران هم به‌خاطر منافع خود یک تعداد افغان‌های دیگر را به نام فاطمیون وارد جنگ خواهد کرد.»

به گفته‌ی رییس پیشین امنیت ملی، این کشورها به‌خاطر «گذر خط منافع»‌شان مردم افغانستان را وارد جنگ خواهند کرد.

از نظر آقای نبیل باید یک مجموعه از تمام نقاط افغانستان ایجاد شود و روند صلح را نظارت کنند.

از سویی هم رحمت‌الله نبیل با انتقاد از چهره‌های سیاسی کشور گفت که این چهره‌ها با وجود درک خطرات، وضعیت را به مردم تبیین نکرده است. به گفته‌ی او، آنان باید با درک شرایط، برای مردم می‌گفتند که متوجه باشد تا از یک آدرس برای «دفعه‌ی دوم و سوم» گزیده نشوند.

در همین حال، او از عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز خواست که بدون درنظرگرفتن رسمیات، با جمعی از نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان با رهبری گروه طالبان در تماس و وارد مذاکره شود. او تأکید کرد که روش و تلاش‌های کنونی در مورد روند صلح افغانستان مؤثر نیست.

«مشروعیت‌دهی به طالبان سبب قدرت آنان شده است»

رحمت‌الله نبیل در این نشست خبری گفت که در دو سال گذشته به گروه طالبان بیش از حد مشروعیت داده شده است. این مشروعیت‌دهی به گفته‌ی او، سبب قدرت این گروه شده است: «برای طالبان در دو سال اخیر آن قدر مشروعیت داده شد که آنان فکر می‌کنند افغانستان را از طریق قدرت نظامی به‌دست بیاورد.»

او اما تأکید می‌کند که این گروه «سه سال پیش» این قدرت را نداشت که به این بیاندیشد که افغانستان را با قدرت نظامی در کنترل خود بیاورد.

آقای نبیل اعزام نیروهای امریکایی در افغانستان و بیرون‌کردن این نیروها را به جنگ شوری سابق در افغانستان همانند خوانده، گفت که امریکا به‌خاطر مبارزه با تروریسم آمده بود، اما اکنون جنگش را برای افغانستان به میراث می‌گذارد.

ضعف مدیریتی و اختلافات داخلی در حکومت

رییس پیشین امنیت ملی در بخشی از گفته‌هایش به ضعف مدیریتی در ادارات و نهادهای دولتی، اختلافات داخلی و سهل‌انگاری مقام‌های ارشد اشاره کرده، گفت که این موضوعات سبب آسیب‌زدن اعتماد ملی به حکومت شده است.

او گفت که ضعف مدیریتی و اختلافات داخلی سبب به‌میان آمدن «حکومت سایه»، فساد، بی‌عدالتی، فقر و تعصب شده است. رحمت‌الله نبیل تأکید کرد که «موریانه» و «کرم»‌هایی در درون نظام جای گرفته و به صورت سیستماتیک مصروف فساد اند.

او در صحبت‌های خود از تقرر اجمل احمدی، سرپرست بانک مرکزی افغانستان در حکومت کنونی و رییسان گمرگ‌ها در حکومت وحدت ملی نام برد و گفت که تقرری این افراد پرسش‌برانگیز و مشکوک است. او تأکید کرد که شهروندان کشور فکر می‌کنند که رییس بانک مرکزی برای سفیدکردن پول‌های سیاه مقرر شده است.

رحمت‌الله نبیل گفت که این گونه تقرری‌ها شدیدا به اعتماد ملی صدمه زده است و حکومت باید این شک را برطرف کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *