تطبیق طرح «میثاق امنیتی» در کابل؛ 417 نفر به‌شمول مسئولان دولتی بازداشت شدند

تطبیق طرح «میثاق امنیتی» در کابل؛ 417 نفر به‌شمول مسئولان دولتی بازداشت شدند

سه هفته پس از راه‌اندازی طرح «میثاق امنیتی – بسیج مردم در مبارزه با جرایم و جنایت»، وزارت امور داخله‌ی کشور می‌گوید که 417 نفر از اعضای شبکه‌های جرمی، قاچاقچیان مواد مخدر، نیروی امنیتی، کارکنان دولتی و اعضای گروه‌های طالبان، داعش و شبکه‌ی القاعده در چارچوب این طرح بازداشت شده‌اند.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت امور داخله که امروز (دوشنبه، 6 اسد) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت این افراد در شهر و ولسوالی‌های کابل بازداشت شده‌اند. پولیس این افراد را در نتیجه‌ی همکاری مردم، گشت‌زنی‌های مخفی و اقدامات بر اهداف تثبیت‌شده‌ی جرایم در چارچوب طرح میثاق امنیتی بازداشت کرده است.

این طرح در تاریخ 21 سرطان در ولایت کابل به اجرا گذاشته شد. تاکنون وزارت داخله حدود 70 میثاق و قرارداد امنیتی را با ساکنان کابل به امضا رسانده است. این وزارت می‌گوید که اجرای این طرح در سه ماه نتیجه‌ی مؤثر و امیداوارکننده در پی داشته است. در ساحاتی که این قرارداد و میثاق امنیتی به امضا رسیده، «جرایمی صورت نگرفته است». وزارت داخله می‌افزاید که این طرح به‌زودی در ولایت‌های هرات، بلخ، تخار و بغلان به اجرا گذاشته می‌شود.

بازداشت 143 نفر به‌شمول کارمندان وزارت فواید عامه در پیوند به جرایم جنایی

سخن‌گوی وزارت داخله گفت که نیروهای پولیس از زمان تطبیق طرح میثاق امنیتی تاکنون به تعداد 143 نفر در پیوند به مظنونیت قتل، سرقت‌های مسلحانه، چپاول‌گری، زورگویی‌ها، اخاذی و سایر جرایم در ولایت کابل بازداشت شده‌اند. از این میان، 68 عضو 11 باندگروپ نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

همچنان پنج کارمند وزارت فواید عامه نیز که در همدستی با افراد مسلح غیرمسئول دست به اخاذی و راهزنی در مسیر شهر کابل – ولسوالی چهارآسیاب می‌زدند، بازداشت شده‌اند. طارق آرین افزود که از جمع این 143 نفر، 20 نفر آنان براساس معلومات و گزارش ساکنان کابل شناسایی و بازداشت شده‌اند.

آقای آرین همچنان گفت که در مدت 21 روز گذشته، دو نفر از افراد مظنون به جرایم جنایی در جریان درگیری‌ها با پولیس کشته و پنج نفر دیگرشان زخمی شده‌اند.

از سویی هم، او گفت که به تعداد 432 نفر دیگر نیز در چارچوب طرح میثاقی امنیتی در نقاط مختلف شهر کابل در پیوند به آزار و اذیت مردم، توسط پولیس جمع‌آوری شده‌اند.

مبارزه با مواد مخدر؛ 90 قاچاقچی بازداشت شده‌اند

وزارت امور داخله می‌گوید که نیروهای پولیس در مدت سه هفته‌ی گذشته، 30 عملیات مبارزه علیه مواد مخدر را در ولایت کابل راه‌اندازی کرده‌اند. در نتیجه‌ی این عملیات، 90 نفر از قاچاقچیان مواد مواد مخدر بازداشت شده‌اند که از این میان، 18 نفر آنان قاچاقبران بزرگ، 30 نفر آنان قاچاقبران متوسط و 42 نفر دیگرشان خرده‌فروشان مواد مخدر بوده‌اند.

طارق آرین می‌گوید که پرونده‌ی این افراد تکمیل و برای تحقیق بیش‌تر به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده است.

او همچنان می‌افزاید که در جریان این 30 عملیات، نزدیک به 200 کیلوگرام مواد مختلف‌النوع مواد مخدر، 559 هزار و 328 دالر امریکایی، ده میل سلاح، چهار عراده وسایط و 25 سیت موبایل از نزد افراد بازداشت‌شده توسط پولیس ضبط شده است. همچنان 24 محل خرید و فروش مواد مخدر در جریان این عملیات‌ها تشخیص و مسدود شده است.

از سویی هم، آقای آرین گفت که به تعداد 265 نفر از معتادین مواد مخدر توسط پولیس مبارزه با مواد مخدر از شهر کابل جمع‌آوری شده‌اند.

بازداشت 93 عضو گروه‌های تروریستی

نیروهای دفاعی و امنیتی از زمان تطبیق طرح میثاق امنیتی تاکنون 31 عملیات علیه جنگ‌جویان گروه‌های طالبان و داعش و شبکه‌ی حقانی راه‌اندازی کرده‌اند. در نتیجه‌ی این عملیات 90 عضو این گروه بازداشت شده‌اند. 42 جنگ‌جوی طالبان، 12 جنگ‌جوی داعش، یک جنگ‌جوی شبکه‌ی حقانی در جمع بازداشت‌شدگان‌اند. همچنان سه نفر در پیوند به ترور کارمندان دولت نیز از جمله‌ی این بازداشت‌شدگان‌اند.

سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید که از نزد این افراد 89 میل سلاح، 21 قبضه بمب دستی، دو پایه مخابره و مقداری از دیگر تجهیزات نظامی به دست نیروهای شامل عملیات افتاده است.

همچنان در نتیجه‌ی اقدامات پیشگیرانه‌ی این نیروها، دو واسکت انتحاری، 50 حلقه ماین و هشت میل سلاح کشف و ضبط شده است. طارق آرین همچنان گفت که این نیروها از ترور و اختطاف سه قاضی و هشت دادستان و 14 نفر دیگر در کابل در جریان سه هفته‌ی گذشته، جلوگیری کرده‌اند.

راه‌اندازی عملیات علیه شبکه‌های جرمی؛ 26 نفر به‌شمول فرمانده کندک دروازه‌های کابل بازداشت شدند

طارق آرین می‌گوید که براساس تفتیش داخلی بخش امنیت داخلی وزارت داخله و در نتیجه‌ی تمرکز بر شبکه‌های جرمی، 26 نفر به‌شمول فرمانده کندک دروازه‌های ولایت کابل بازداشت شده‌اند. از این میان فرمانده کندک دروزاه‌های کابل با شش نفر در پیوند به اخاذی و فساد و یک سرباز نیروهای دولتی به ‌اتهام اختطاف بازداشت شده‌اند.

همچنان یک کارمند جنایی به ‌اتهام قاچاق مواد مخدر، سه کارمند دیگر جنایی به‌ اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی و 14 سرباز پولیس نیز در پیوند به جرایم مختلف از جمله فساد اداری بازداشت شده‌اند.

آقای آرین گفت که پرونده‌ی این افراد تکمیل و به‌منظور بررسی بیشتر به دادستانی نظامی محول شده است.

با این حال او افزود که برای تشخیص افراد مورد پی‌گرد شش تیم سیار با معلومات بیومتریک در نقاط مختلف شهر کابل و ورودی‌های این شهر توظیف شده‌اند. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت داخله همه‌ی افراد حین عبور از ورودی‌های کابل بیومتریک می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *