بانک جهانی

بانک جهانی ۳۸۰ میلیون دالر برای برنامه‌ی «دسترخوان ملی» و پروژه‌ی زراعتی اضطراری کمک می‌کند

اطلاعات روز: بانک جهانی اعلام کرده است که ۳۸۰ میلیون دالر امریکایی را به افغانستان در راستای کاهش اثرات اقصادی شیوع ویروس کرونا بالای خانواده‌ها، حمایت از زنجیره‌های حیاتی عرضه‌کننده‌ی مواد غذایی و فراهم‌کردن حمایت‌های اضطرار برای دهاقین به شکل بلاعوض کمک می‌کند.

در اعلامیه‌ای که از سوی بانک جهانی منتشر شده، آمده است که هیأت مدیره‌ی این بانک این کمک را دیروز (سه‌شنبه، ۱۴ اسد) در دو بسته تصویب کرده است.

به نقل از اعلامیه، این بسته‌ها شامل کمک بلاعوض ۲۸۰ میلیون دالر امریکایی جهت تمویل پروژه‌ی کمک برای خانواده‌ها و جوامع افغان متأثر از ویروس کرونا و کمک بلاعوض ۱۰۰ میلیون دالر امریکایی جهت تمویل پروژه‌ی کمک به زراعت و تأمین مواد غذایی می‌شود.

بانک جهانی توضیح داده است که از مجموع ۲۸۰ میلیون دالر این کمک‌ها جهت تمویل پروژه‌ی کمک برای خانواده‌ها، ۱۵۵ میلیون آن سهم اداره‌ی انکشاف بین‌المللی(IDA) و ۱۲۵ میلیون دالر دیگر آن سهم صندوق بازسازی افغانستان است.

از این پروژه حدود ۲.۹ میلیون خانواده‌ها در سراسر افغانستان مستفدی خواهند شد. این پروژه متمم پروژه‌ی موازی دیگر زیر چتر برنامه‌ی میثاق شهروندی افغانستان  عملی می‌شود. بانک جهانی تأکید کرده است: «انتظار می‌رود که هر دو پروژه باهم ۹۰ درصد خانواده‌های نیازمند و بی‌بضاعت را در سراسر کشور تحت چتر برنامه‌ی «دسترخوان ملی» دولت افغانستان تحت پوشش قرار دهند.»

در همین حال، وزارت مالیه‌ی کشور در یک خبرنامه گفته است که این ۲۸۰ میلیون دالر برای حمایت از برنامه‌ی دسترخوان ملی می‌باشد که به‌منظور حمایت از خانواده‌های فقیر و آسیب‌پذیر اختصاص یافته است.

از سویی هم بانک جهانی در مورد کمک بالاعوض ۱۰۰ میلیون دالر جهت تمویل پروژه‌ی کمک اضطراری به زراعت و تأمین مواد غذایی نیز توضیح داده است که این بسته شامل ۵۵ میلیون دالر سهم اداره‌ی انکشاف بین‌المللی و ۴۵ میلیون دار سهم صندوق بازسازی افغانستان می‌باشد.

هدف از این پروژه بهبود مصونیت غذایی با افزایش محصولات غذایی محلی و تقویت زنجیره‌های تجارتی عرضه‌ی مواد غذایی به‌ویژه گندم منحیث غله‌ی اساسی برای بیش‌تر از ۷۰ درصد نفوس افغانستان، خوانده شده است. همچنان بانک جهانی گفته است که این پروژه در محلات روستایی زمینه‌ی اشتغال‌زایی کوتاه‌مدت را فراهم می‌کند.

بانک جهانی در تاریخ ۱۸ ثور نیز برای مدیریت بحران ناشی از ویروس کرونا، کمک ۴۰۰ میلیون دالری این بانک به افغانستان را اعلام کرده بود. پس از آن در تاریخ ۱۹ سرطان نیز اعلام کرد که کمک ۲۰۰ میلیون دالری برای مقابله اثرات منفی ویروس کرونا را نیز تصویب کرده است.

این درحالی است که براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه، ۳۶ هزار و ۸۲۹ مبتلای ویروس کرونا در افغانستان شناسایی شده است. از این میان یک‌هزار و ۲۹۴ نفر جان باخته و ۲۵ هزار و ۷۴۲ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *