در آستانه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی؛ رهایی زندانیان امروز تکمیل می‌شود

در آستانه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی؛ رهایی زندانیان امروز تکمیل می‌شود

اواخر هفته‌ی گذشته مقام‌های حکومت افغانستان احتمال دادند که روند رهایی زندانیان طالبان از بند دولت افغانستان در هفته‌ی جاری تکمیل و بلافاصله پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود. اکنون شواری عالی مصالحه ملی می‌گوید که روند آزادی زندانیان به‌زدوی تکمیل و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود و وزارت دولت در امور صلح نیز می‌گوید که این وزارت مصروف اقدامات لوجیستیکی اعزام هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان به قطر است.

یک منبع از دفتر شورای امنیت ملی که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که امروز با آزادی 120 زندانی باقی‌مانده گروه طالبان در زندان‌های دولت افغانستان، روند رهایی زندانیان طالبان تکمیل می‌شود. منبع می‌افزاید که در دو روز گذشته 200 تن از زندانیان گروه طالبان آزاد شده است، اما شش زندانی خطرناک طالبان که فرانسه در مورد آن ملاحظه دارد، آزاد نمی‌شود.

منبع همچنان می‌گوید که گروه طالبان چهار تن از کماندوهای ارتش افغانستان را دیروز آزاد کرده، دو تن دیگر را امروز آزاد می‌کند، اما در مورد بقیه کماندوها گفته‌ است که آنان کشته شده‌اند. پیش از این رهایی هشت تن از کماندوهای ارتش افغانستان یکی از موضوعات جنجالی بود و طالبان زندانی بودن آنان را انکار می‌کردند.

از سوی دیگر منبع می‌گوید که هیأت تخنیکی تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان به دوحه رفته و هیأت مذاکره‌کننده فردا (پنج‌شنبه، 13 سنبله) به دوحه می‌رود.

ناجیه انوری می‌گوید که  وزارت دولت در امور صلح مصروف هماهنگی و اقدامات لوجیستیکی اعزام تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان به قطر می‌باشد
ناجیه انوری می‌گوید که وزارت دولت در امور صلح مصروف هماهنگی و اقدامات لوجیستیکی اعزام تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان به قطر می‌باشد

باتوجه به این که بارها تاریخ‌های اعلام شده برای آغاز مذاکرات به تأخیر افتاده، دقیقاً نمی‌توان گفت که در آینده نزدیک شاهد آغاز مذاکرات خواهیم بود یانه، اما مسئولان در وزارت دولت امور صلح، شورای عالی مصالحه ملی و یک منبع از دفتر شورای امنیت ملی نوید آغاز هرچه زودتر مذاکرات را می‌دهند.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که «تمامی موانع و بهانه‌ها» از سر راه روند صلح برداشته شده و افغانستان در «نزدیک‌ترین فاصله زمانی» با شروع مذاکرات مستقیم با گروه طالبان قرار دارد. خانم انوری می‌افزاید که وزارت دولت در امور صلح مصروف هماهنگی و اقدامات لوجیستیکی برای اعزام تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان به قطر است.

فریدون خوزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید تمام موانعی که بر سر راه شروع مذاکرات بین‌الافغانی وجود داشت، برداشته شده است و هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان برای سفر به دوحه آماده‌ است.

آغاز دوباره روند رهایی زندانیان طالبان

با برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح و فیصله این جرگه به رهایی 400 زندانی «خطرناک طالبان» انتظار می‌رفت که به زودی مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود، اما روند رهایی زندانیان تکمیل نشد و مذاکرات بار دیگر به تأخیر افتاد. اکنون امیدها بر این است که در روزهای آینده هیأت مذاکراتی دو طرف در دوحه قطر دور میز بنشینند.

رهایی کامل پنج‌هزار زندانی طالبان و یک‌هزار زندانی دولت افغانستان یکی از پیش‌شرط‌های آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گفته شده بود. پس از فیصله لویه‌جرگه مشورتی صلح و فرمان رییس‌جمهور، 80 تن از زندانیان آزاد شدند، اما بار دیگر این روند به دلیل اعتراض فرانسه و آسترالیا متوقف شد. پس از توقف دو هفته‌ی در رهایی مرحله‌ای زندانیان طالبان، روز دوشنبه گزارش‌هایی منتشر شد که ده‌ها تن از زندانیان خطرناک طالبان آزاد شده‌اند و یک منبع از دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که روند رهایی زندانیان امروز تکمیل می‌شود.

دفتر شورای امنیت ملی که مدیریت روند رهایی زندانیان طالبان را به‌عهده دارد، تاکنون در مورد این‌که در دو روز گذشته چه تعداد زندانی طالبان آزاد شده و به چه تعداد آنان در زندان‌ها باقی مانده‌اند، به‌صورت رسمی چیزی نمی‌گوید. طالبان نیز تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند. اما یک منبع از دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که در دو روز گذشته 200 زندانی طالبان آزاد و روند رهایی زندانیان با رهایی 120 زندانی گروه طالبان و دو زندانی از کماندوهای ارتش افغانستان امروز تکمیل می‌شود.

شورای عالی مصالحه ملی نیز دیروز گفته بود که که مسأله تبادله زندانیان شروع شده و «خوب» پیش می‌رود و به‌زودی روند رهایی زندانیان تکمیل می‌شود.

پیش از این عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی روز پنج‌شنبه، ششم سنبله در مراسم رونمایی «نظرسنجی صلح مردم افغانستان» در کابل گفته بود که احتمال دارد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هفته‌ی آینده آغاز شود. یک روز بعد (جمعه، هفتم سنبله) محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه در مصاحبه‌ی ویدیویی با انستیتوت صلح امریکا گفت که روند رهایی ۴۰۰ زندانی «خطرناک» گروه طالبان تا هفته‌ی آینده تکمیل و به‌زودی مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود. به گفته‌ی آقای اتمر، با تکمیل روند رهایی این ۴۰۰ زندانی گروه طالبان، تعداد زندانیان رهاشده‌ی این گروه به پنج‌هزار و ۶۰۰ نفر خواهد رسید.

از سوی هم رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا روز دوشنبه، 10 سنبله در یک گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهور اشرف غنی درباره‌ی لزوم آغاز بدون تأخیر مذاکرات بین‌الافغانی بحث و گفت‌وگو کرد. شورای امنیت ملی امریکا در رشته‌تویتی گفت که آقای اوبراین در این صحبت تلفنی یک بار دیگر حمایت کشورش را از افغانستان مستقل، یک‌پارچه و دموکراتیک اعلام کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *