Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

اختلاف مسئولان بر سر اداره‌ی فدراسیون تکواندو در افغانستان

مصدق پارسا، روزنامه‌نگار

ریاست تربیت بدنی افغانستان در نشستی که «مجمع عمومی فوق‌العاده‌ی تکواندو» خوانده شده است، عمل‌کرد ریاست فدراسیون تکواندو را غیرقانونی خوانده و غلام ‌ربانی ربانی را به ‌عنوان سرپرست ریاست فدراسیون تکواندو گماشته است.

آقای ربانی پیش از این نیز ریاست فدراسیون تکواندو را به عهده داشته است، اما وی در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی فدراسیون جهانی تکواندو، به صورت مادام‌العمر از فعالیت و عضویت در فعالیت‌های مدیریتی تکواندو در درون و بیرون از افغانستان‌ محروم شده است.

یونس حیران، مسئول فدراسیون‌های ریاست تربیت‌ بدنی می‌گوید که آن‌ها نقش برگزاری و نظارت این برنامه را داشته‌اند، اما در انتخابات آقای ربانی برای این پست، نقشی ایفا نکرده‌اند. ضیاالحق بخشی، رییس فدراسیون تکواندو اما می‌گوید که ریاست تربیت بدنی و هیچ نهاد دیگری حق تشکیل مجمع عمومی این فدراسیون را ندارد و فدراسیون‌های ملی رشته‌های المپیکی، فقط به فدراسیون‌های جهانی این رشته‌ها‌ پاسخ‌گو هستند.

تداخل کاری

مقام‌های این فدراسیون می‌گویند، برگزاری انتخابات فوق‌العاده، از صلاحیت‌های هیأت اجرایی این فدراسیون ‌یا دو‌سوم اعضای مجمع عمومی است. به نقل از رییس فدراسیون تکواندو، انتخابات این فدراسیون، بر‌اساس اساس‌نامه‌، تا سه ماه دیگر برگزار خواهد شد.

تداخل کاری نهاد‌های «ریاست تربیت بدنی» و «کمیته‌ی ملی المپیک» همواره یکی از موارد مشکل‌آفرین در ورزش افغانستان بوده است. با آن‌که در بهار امسال برای نخستین بار این دو نهاد از هم جدا شدند و فهیم هاشمی، نخستین رییس مستقل کمیته‌ی المپیک کشور انتخاب شد، اما هنوز هم نفوذ ریاست تربیت بدنی بر رشته‌های المپیکی پا‌بر‌جاست.

خطر تعلیق بیخ گوش افغانستان

تکواندوکاران افغانستان‌ در سال‌های گذشته افتخارات زیادی را از میادین جهانی به کشور آورده‌اند. دو مدال المپیک، چندین مدال جهانی و آسیایی و ده‌ها مقام منطقه‌ای. اما این رشته نخستین رشته‌ی ورزشی در افغانستان است که در این چند‌سال، برای شش ماه از فعالیت محروم بوده است.

در آپریل ۲۰۱۰ فدراسیون جهانی تکواندو در نامه‌ای، به دلیل ارائه‌ شدن اسناد متناقض در مورد سن محمود حیدری، از تکواندوکاران شناخته ‌شده‌ی افغان، مدال طلای این بازی‌کن را که در مسابقات راه‌یابی به بازی‌های جهانی به‌دست آورده بود، مصادره و وی را یک سال از حضور در رقابت‌های تکواندو محروم کرد.

آقای حیدری در سال ۲۰۰۹ در مسابقات بزرگ‌سالان در کپنهاگ شرکت کرد. سن او در گذرنامه‌اش بالای ۱۸ سال بود. اما یک سال بعد و در مسابقاتی که در مکسیکو برگزار شد، او با گذرنامه‌ی زیر هفده سال شرکت کرد. فدراسیون تکواندوی ایران به این مسئله اعتراض کرد.

به‌دنبال اعتراض ایران و بررسی هردو گذرنامه‌ی آقای محمود حیدری، عضویت افغانستان در فدراسیون جهانی تکواندو برای شش ماه به تعلیق درآمد و آقای ربانی که آن ‌زمان ریاست فدراسیون تکواندو را به عهده داشت، برای همیشه از عضویت در فدراسیون جهانی تکواندو اخراج شده و از حضور در هر نهاد مدیریتی تکواندو در درون و بیرون از افغانستان، محروم شد.

حالا که یک‌بار دیگر بحث حضور آقای ربانی در فدراسیون تکواندو‌ بالا گرفته است، این احتمال نگرانی را در میان تکواندوکاران و علاقه‌مندان تکواندوی افغانستان به‌وجود آورده است که فدراسیون افغانستان یک‌بار دیگر به حالت تعلیق در‌آید.

مسئول اصلی کیست؟

جدا از بحث محرومیت همیشگی آقای ربانی، مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به محرومیت فدراسیون تکواندوی افغانستان بیانجامد، دخالت ریاست تربیت بدنی، به عنوان یک نهاد حکومتی در امور این فدراسیون است. بر‌اساس ساختار دولتی افغانستان، ریاست تربیت بدنی نماینده‌ی دولت در امور ورزش است. از آن‌سو، نهادهای ورزشی جهانی، دخالت نهادهای دولتی در فدراسیون‌های المپیکی را ممنوع کرده است و برآیند نقش‌آفرینی غیر‌اصولی هر نهاد دولتی، در رشته‌ی ورزشی المپیکی، می‌تواند سبب تحریم فدراسیون همان کشور از سوی فدراسیون جهانی شود.

تا کنون فدراسیون تکواندو‌ تصمیم «مجمع فوق‌العاده‌ی» تشکیل شده از سوی ریاست تربیت ‌بدنی را به رسمیت نشناخته است، اما این نگرانی به‌شدت اوج گرفته است که این اختلافات به محرومیت تکواندوی افغانستان از حضور در بازی‌های برون‌مرزی‌ خواهد انجامید.

این درحالی است که قرار است روح‌الله نیکپا، تنها مدال‌آور المپیک افغانستان، فردا در نخستین دور بازی‌های گراند پریکس در چین‌ شرکت کند. بازی‌کنان تیم ملی تکواندو باید در سال ۲۰۱۴ در چهار رویداد، در ۲۰۱۵ در چهار رویداد و در ۲۰۱۶ در سه رویداد حضور یابند و مجموعه‌ی امتیازهای به‌دست‌ آمده از این مسابقات، برای کسب سهمیه‌ی المپیک محاسبه می‌شود.

تکواندو تنها رشته‌ای است که افغانستان در آن مدال المپیک دارد. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *