عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی

رییس شورای عالی مصالحه ملی: بالا بردن سطح خشونت‌ها راهِ رفتن به صلح نیست

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که بالا بردن سطح خشونت‌ها و هدف قرار دادن مردم عام، عالمان دین، چهره‌های مطرح سیاسی، خبرنگاران و… که به مقصد تضعیف روحیه‌ی مردم صورت بگیرد، راه رفتن به صلح نیست.

آقای عبدالله که امروز (جمعه، ۲۵ میزان) در مراسم دومین سال‌روز کشته شدن جنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پیشین پولیس قندهار در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که تمام مردم افغانستان افزایش خشونت‌ها را محکوم می‌کنند.

به گفته‌ی او، کشورهایی که در راستای صلح از کوشش‌های مردم افغانستان حمایت می‌کنند، نیز موقف‌شان را در راستای کاهش خشونت‌ها اعلام کرده‌اند.

عبدالله تأکید کرد که اگر طالبان فکر کنند که با جنگ، گرفتن یک ولسوالی و یا تحت فشار قراردادن یک ولایت در موقعیت بهتری قرار می‌گیرند، همان محاسبه‌ی غلطی است که در سال‌های گذشته باعث ادامه‌ی جنگ شده و افغانستان را از زینت رسیدن به صلح محروم کرده است.

او همچنان گفت: «هیچ طرف به این محاسبه نباشد که با ازدیاد کشتار و خون‌ریزی به اهداف‌شان می‌رسند.»

رییس شورای عالی مصالحه ملی علاوه کرد که راه رفتن به صلح باید با متانت، اطمینان، با اعتماد به نفس و اراده‌ی قوی طی شود.

عبدالله در عین حال تأکید کرد که در راستای آوردن صلح باید تشویشی وجود نداشته باشد، اما صلح به معنای پامال شدن عزت، هویت و افتخارات مردم افغانستان بوده نمی‌تواند، زیرا مردم افغانستان صلحی را می‌خواهند که مورد قبول شان باشد.

به گفته‌ی او، هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه نیز از تمامیت و هویت مردم افغانستان نمایندگی می‌کند.

عبدالله تأکید کرد که برای تقویت هیأت مذاکره‌کننده باید کار صورت گیرد تا اعضای این هیأت بتوانند با صدای رساتر از مردم افغانستان نمایندگی کنند.

عبدالله در بخشی از صحبت‌هایش به بیرون شدن قوای بین‌المللی از کشور نیز اشاره کرد و گفت که اگر فکری برای تحمیل دوباره‌ی نظام امارت طالبان بر مردم پس از خروج این قوا وجود داشته باشد، در هیچ حالت و هیچ وضعیتی قابل قبول مردم افغانستان نخواهد بود.

او گفت که فکر تحمیل دوباره‌ی نظام امارت طالبان بر مردم، نسخه‌ی اشتباهی خواهد بود که سبب ادامه‌ی جنگ در سال‌های آینده خواهد شد.

درحالی که مذاکرات صلح افغانستان یک ماه پیش در دوحه، پایتخت قطر افتتاح شده، خشونت‌ها و حملات طالبان در سراسر کشور افزایش یافته است.

در چند روز اخیر ولایت جنوبی هلمند شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان گروه طلابان بوده است.

در چند ولایت دیگر نیز حملات و انفجار ماین‌های طالبان از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان قربانی گرفته است.

روز گذشته زلمی خلیل‌زاد اعلام کرد که با طالبان درباره‌ی کاهش خشونت‌ها به توافق رسیده‌اند.