آوارگان هلمند

در جریان درگیری‌های دو هفته‌ی اخیر در هلمند ۹۱۰۰ خانواده بی‌جا و ۱۵ غیرنظامی کشته شده‌اند

کمیسیون حقوق بشر

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در جریان دو هفته‌ی گذشته ۱۵ غیرنظامی در نتیجه‌ی انفجار ماین‌های کنارجاده‌ای، بمباردمان نیروهای خارجی و اصابت هاوان در ولایت هلمند کشته شده‌اند.

در خبرنامه‌ای که امروز (چهارشنبه، ۳۰ میزان) از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر به نشر رسیده، آمده است که کشته‌شدگان شامل ۹ کودک، پنج مرد و یک زن می‌شوند.

همچنان به نقل از خبرنامه، ۱۱۱ نفر دیگر به‌شمول ۸۲ مرد، ۱۵ کودک و ۱۴ زن دیگر در مدت دو هفته‌ی گذشته زخمی شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر همچنان گفته است که در جریان نبرد میان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان گروه طالبان در این ولایت، پنج‌هزار و شش‌صد خانواده با ۳۹ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت از خانه‌های‌شان بی‌جا و در بخش‌های مختلف شهر لشکرگاه، مرکز هلمند پناه گرفته‌اند.

این کمیسیون افزوده است که سه‌هزار و ۵۰۰ خانواده‌ی بی‌جاشده‌ی دیگر نیز در مناطق تحت نفوذ گروه طالبان ساکن شده‌اند.

با این حال، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از طرف‌های درگیر خواسته است که جنگ را متوقف و درباره‌ی برقراری آتش‌بس توافق کنند تا به «وضعیت دشوار» بی‌جاشدگان رسیدگی و کشتار و ویرانی متوقف شود.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون همچنان از حکومت، نهادهای خیریه و مددکاران اجتماعی خواسته شده است که به آسیب‌دیدگان جنگ در هلمند، کمک کنند.

جنگ‌جویان گروه طالبان روز یک‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۲۰ میزان) بر بخش‌هایی از شهر لشکرگاه و ولسوالی نادعلی حملات سهمگینی راه‌اندازی کردند. یاسین خان، والی هلمند گفته بود که در جریان درگیری‌ها در این حمله‌ی طالبان، ۳۰ نیروی دولتی، هفت غیرنظامی و ۳۰۰ جنگ‌جوی طالبان کشته شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *