نارضایتی مردم از خدمات شهرداری‌ها افزایش یافته است

نارضایتی مردم از خدمات شهرداری‌ها افزایش یافته است

نظرسنجی دیدبان شفافیت افغانستان در مورد فعالیت شهرداری‌های 11 ولایت

نتیجه‌ی یک نظرسنجی دیدبان شفافیت افغانستان نشان می‌دهد که سطح رضایت شهروندان در ۱۱ شهر از ارا‌ئه‌ی خدمات عامه‌ی شهرداری‌ها نسبت به سا‌ل‌های گذشته پایین آمده است.

دیدبان شفافیت امروز دوشنبه (پنجم عقرب) در نشست خبری نتیجه‌ی برنامه‌ «کارت گزارش‌دهی شهروندان درباره خدمات شهرداری‌ها» را منتشر کرد. این برنامه از سال ۲۰۱۴ به این‌سو هردو سال یکبار از سوی این نهاد اجرا می‌شود. نتیجه‌ی نظرسنجی اخیر این برنامه نشان می‌دهد که در عموم سطح رضایت شهروندان از خدمات شهرداری‌ها نسبت به دو سال پیش پایین آمده است.

در این برنامه، نظر شهروندان در ۱۱ شهرداری در مورد ۱۶ شاخص زیر پرسیده شده است: همکاری مردم برای داشتن شهرهای پاک، ثبت اسناد و فرایند صدور جواز، اعمار جاده‌ها و پیاده‌روها، شفافیت در جمع‌آوری مالیات، تنظیف، حفظ و مراقبت زیربناها، مدیریت زباله‌های جامد، مشارکت عامه در تصمیم‌گیری، غرس نهال و ایجاد فضای سبز، سیستم فاضلاب، حسابدهی به مردم، معیاری‌سازی ساخت‌وساز‌های شخصی، دسترسی مردم به اطلاعات، مؤثریت شکایات، پارکینک وسایط و تهیه‌ی ایستگاه‌های بس.

نتیجه‌ی نظرسنجی دیدبان شفافیت افغانستان نشان می دهد که نظر به شاخص‌های بالا، شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا در بدترین وضعیت قرار گرفته است. تنها ۲۸ درصد از شهروندان در این شهر گفته‌اند که از خدمات شهرداری در عموم راضی‌اند. پس از آن کابل نیز در بدترین وضعیت قرارگرفته است. تنها ۴۵ درصد از اشتراک‌کنندگان در نظرسنجی در شهرکابل گفته‌اند که از خدمات شهرداری راضی‌اند.

همین‌گونه به ترتیب، ۵۲ درصد شهرواندان هرات، ۵۷ درصد شهروندان جلال‌آباد، ۵۸ درصد شهروندان بامیان، ۶۲ درصد شهروندان چاریکار، ۷۴ درصد شهروندان مزار شریف، ۷۵ درصد شهروندان قندوز، ۷۶ درصد شهروندان مهترلام، ۸۴ درصد شهروندان محمود‌راقی، مرکز ولایت کاپیسا و ۸۶ درصد شهروندان در شهر قندهار گفته‌اند که از خدمات شهرداری در آن شهر راضی‌اند.

در گزارش دیدبان شفافیت آمده است که امسال در شاخص‌های شانزده‌گانه، هیچ شهرداری امتیاز «خوب» را از سوی شهروندان نگرفته است. گزارش نشان‌ می‌دهد که سطح رضایت مردم از کیفیت ارائه‌ی خدمات شهرداری از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ پایین آمده است؛ به‌ویژه در شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا و کابل.

پیشنهاد‌ها

دیدبان شفافیت افغانستان با نشر این گزارش پیشنهاد کرده است که برای بالا بردن سطح رضایت مردم شهرداری‌ها باید روی ارائه‌ی خدمات بهتر سرمایه‌گذاری کنند. در پیشنها‌دهای این نهاد عمدتا آمده است شهرداری باید برای عملکرد بهتر روی موضوعات مثل آموزش کارمندان، اختصاص منابع مالی و بشری بیشتر، تغییر در شیوه‌ی خدمات‌رسانی، ریشه‌کن‌کردن فساد و حکومت‌داری خوب، توجه کنند.

سید اکرام افضلی، رییس دیدبان شفافیت افغانستان در نشست خبری گفت که عامل اساسی کاهش در رضایت‌مندی شهروندان از خدمات عامه شهرداری‌ها تأخیر و عدم توجه در امور ضروری شهرداری‌ها به‌شمول بودجه و تشکیلات آن بوده است. آقای افضلی از رییس‌جمهور و ادارات مربوطه خواست که در این مورد توجه کنند. او گفت که برای تحرک بیشتر شهرداری‌ها باید رییس‌جمهور صلاحیت بیشتری به ادارات محلی تفویض کند و اصلاحات واقعی را در بخش‌های ضروری آن بیاورد.

دیدبان شفافیت پیشنهاد کرده است که استراتژی‌ها در تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات، مشارکت واقعی مردم، رسیدگی به شکایات مردم بازنگری و مورد توجه قرار گیرد. شهرداری‌ها باید برای زمینه‌سازی مشارکت واقعی شهروندان به‌ویژه زنان و اقلیت‌های کم‌سواد و اقوام باید سرمایه‌گذاری کند تا تعامل مثبت و بهتر آنان با شهرداری‌ها افزایش یابد. از این طریق سطح نظارت بالا برده شود و کیفیت ارائه‌ی خدمات عامه نیز بهتر شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *