نشست گروه‌های تماس دولت و طالبان

موارد اختلافی در طرزالعمل مذاکرات؛ دولت و طالبان: در آستانه توافق هستیم

شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان می‌گویند که با هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان درباره‌ی حل موارد اختلافی طرزالعمل مذاکرات به پیشرفت دست یافته‌اند.

دست‌کم دو عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان امروز (پنج‌شنبه، ۲۹ عقرب) این موضوع را در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده‌اند.

یکی از این منابع گفت: «دیدگاه‌ها بسیار نزدیک شده، ولی تا حال کدام توافق صورت نگرفته است. توکل به خدا که ببینیم چه خواهد شد.»

یکی دیگر از منابع نیز گفت: «توافق کلی خواهد بود. هنوز نهایی نشده است.»

در همین حال، یک عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که دو مورد اختلافی در طرزالعمل مذاکرات حل شده است.

او جزئیات بیشتر ارائه نکرد و افزود که به‌زودی سخن‌گویان هر دو هیأت موضوع را با مردم شریک خواهند کرد.

مذاکرات صلح افغانستان در بیست‌ودوم سنبله سال جاری در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. از آن زمان تاکنون هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

طالبان بر پیشبرد مذاکرات برمبنای توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان و حل اختلافات احتمالی مطابق فقه حنفی تأکید دارند، اما دولت افغانستان می‌گوید که در کنار توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان، اعلامیه‌ی مشترک کابل – واشنگتن نیز باید مبنای مذاکرات باشد.

دولت افغانستان همچنان می‌گوید که اختلافات احتمالی در جریان مذاکرات باید براساس شریعت اسلامی حل شود.