خودکشی نیروهای استرالیایی

گزارش «جنایت جنگی» نیروهای استرالیایی در افغانستان؛ نُه سرباز خودکشی کردند

به دنبال نشر گزارش تحقیقی بازرس کل نیروهای دفاعی استرالیا از تخطی‌های جنگی نیروهای ویژه‌ی آن کشور در افغانستان، نشریه‌ی بریتانیایی «دیلی میل» گزارش کرده است که نُه سرباز استرالیایی خودکشی کرده‌اند.

در گزارش «دیلی میل» آمده است که یک زن و هشت سرباز مرد از نیروهای استرالیایی بین سنین ۲۰ تا ۵۰ ساله در جریان سه هفته‌ی گذشته خودکشی کرده‌اند.

به نقل از گزارش، خودکشی این تعداد از سربازان استرالیایی در چنین مدت کوتاهی در تاریخ نظامی معاصر آن کشور بی‌سابقه است.

در گزارش «دیلی میل» آمده است: «باور بر این است که استرس ناشی از این گزارش [گزارش جنایت جنگی] که شواهدی از قتل ۳۹ نفر توسط نیروهای ویژه استرالیا را افشا کرد، در برخی از این خودکشی‌ها نقش داشته است.»

نسخه ویرایش شده گزارش بازرس کل نیروهای دفاعی استرالیا از تخطی‌های جنگی نیروهای ویژه‌ی ارتش آن کشور در افغانستان، پس از هفته‌ها بحث درباره‌ی محتوای آن روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته منتشر شد.

در این گزارش که پس از چهارسال تحقیقات آماده شده، آمده است که نیروهای ویژه‌ی استرالیا در جریان جنگ افغانستان ۳۹ نفر را به‌طور غیرقانونی کشته‌اند. در گزارش همچنان آمده است که ۲۵ نفر از نیروهای ویژه‌ی هوایی استرالیا در این کشتارها دست داشته‌اند.

افغانستان از نشر گزارش وزارت دفاع استرالیا استقبال کرد و آن را یک اقدام لازم در جهت تأمین شفافیت و کسب اطمینان از طی مراحل قانونی، تأمین عدالت و رسیدگی به قضایای قتل غیرقانونی شهروندان افغانستان خواند.

به تازگی مجلس سنای افغانستان خواهان بررسی ادعاهای مطرح شده در این گزارش توسط دادگاه لاهه شده است.