آتش‌بس

پاکستان خواستار کاهش فوری خشونت و تأمین آتش‌بس در افغانستان شد

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان سطح بلند خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کرده و خواستار کاهش فوری خشونت و تأمین آتش‌بس در این کشور شده است.

آقای قریشی این اظهارات را در دیدار با محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه‌ی افغانستان در حاشیه‌ی نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در شهر نیامی، پایتخت نایجریا مطرح کرده است.

وزارت خارجه‌ی کشور امروز (جمعه، ۷ قوس) در اعلامیه‌ای گفته است که دو طرف در این دیدار در مورد موفقیت روند صلح، برنامه‌ی همه‌جانبه برای برگشت باعزت مهاجران افغان، اتصال منطقه‌ای و رسیدگی به مشکلات تجارتی میان دو کشور صحبت کرده‌اند.

آقای اتمر در این دیدار نقش کشورهای منطقه و همسایه به‌ویژه پاکستان را در موفقیت روند صلح را مهم دانسته و بر تقویت همکاری‌ها تأکید کرده است.

به نقل از اعلامیه، دو طرف تصمیم گرفته‌اند که با درنظرداشت میکانیزم‌های موجود همکاری دوجانبه و توافقاتی که در جریان سفر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به کابل صورت گرفته است، کمیته‌های کاری دو کشور به اقدامات‌شان سرعت بدهند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در ۲۹ عقرب در یک سفر رسمی یک روزه به کابل آمد. عمران خان پس از دیدار با رییس‌جمهور اشرف غنی، با او در یک نشست خبری مشترک ظاهر شد.

خان در آن نشست خبری گفت که به کابل آمده است تا اطمینان بدهد که دولت او هر آنچه را که در توان داشته باشد، مردم افغانستان را در راستای کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس کمک خواهد کرد.

از سوی هم، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان درحالی خواستار کاهش فوری خشونت و تأمین آتش‌بس در افغانستان شده است که خشونت‌های فزاینده در بخش‌های مختلف کشور همواره از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

روز سه‌شنبه (۳ قوس) در دو انفجار پی‌هم ماین در شهر بامیان، دست‌کم ۱۸ نفر کشته و حدود ۶۰ نفر زخمی شدند. انفجار ماین در بامیان که کانون امنیت کشور دانسته می‌شود، در نوع خود بی‌سابقه بوده است.