ذکی دریابی

ذکی دریابی و روزنامه اطلاعات روز برنده‌ی جایزه مبارزه با فساد سازمان شفافیت بین‌الملل شدند

ذکی دریابی و روزنامه اطلاعات روز برنده‌ی جایزه مبارزه با فساد سال ۲۰۲۰ سازمان شفافیت بین‌الملل شدند.

سازمان شفافیت بین‌الملل در ۲۹ عقرب سال جاری فهرست چهار نامزد نهایی این جایزه را اعلام کرده بود که ذکی دریابی و روزنامه اطلاعات روز نیز در میان آنان شامل بودند.

برندگان نهایی این جایزه امروز در نزدهمین دور کنفرانس بین‌المللی مبارزه با فساد معرفی شد. بوتاکوز کوپبایوا، معاون سابق امور مالی و اقتصادی هنرستان ملی قزاقستان نیز به عنوان یکی دیگر از برندگان جایزه مبارزه با فساد سال ۲۰۲۰ سازمان شفافیت بین‌الملل اعلام شد.

سازمان شفافیت بین‌الملل گفته است که امسال ۲۲۸ فرد و نهاد برای دریافت این جایزه نامزد بودند.

سازمان شفافیت بین‌الملل گفته است که این جایزه به‌منظور قدردانی و به رسمیت شناختن شجاعت و تلاش افراد و سازمان‌های سراسر جهان که برای جهانِ عاری از فساد کار و مبارزه می‌کنند، اهدا می‌شود.

‌جایزه‌ی مبارزه با فساد در سال ۲۰۰۰ به نام «جایزه شفافیت» راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۶ به «جایزه مبارزه با فساد» تغییر نام یافت.

سازمان شفافیت بین‌الملل گفته است که ذکی دریابی و روزنامه اطلاعات روز به رغم وضعیت بسیار بحرانی روزنامه‌نگاران مستقل و آزادی بیان در افغانستان، نقش برجسته‌ای در به چالش کشیدن فساد حکومتی دارند.

این سازمان گفته است: «اطلاعات روز به رغم مشکلات اقتصادی، روزنه‌ی امید را فراهم و پیام روشنی از شجاعت، فداکاری و عزم راسخ در تلاش برای تحقیق، افشاگری و به چالش کشیدن فساد را ارسال می‌کند.»

سازمان شفافیت بین‌الملل در مورد بوتاکوز کوپبایوا نیز گفته است که او نشان داده است که مبارزه با فساد حتا در یک فضای کاملا سرکوب‌گرایانه و استبدادی نیز ممکن است.

سازمان شفافیت بین‌الملل گفته است: «او [بوتاکوز کوپبایوا» حتا در برابر تهدیدها، خشونت‌ها و خطر از دست دادن شغلش، به ارزش‌ها و اصول خود وفادار ماند. اقدامات او برای افشای فساد مالی منجر به استعفای مقامات و محکومیت‌ها شد.»

در کنار ذکی دریابی و روزنامه اطلاعات روز و بوتاکوز کوپبایوا، انا گومز از پرتگال و بولورتویا چولوون باتور از مغولستان نیز از نامزدان نهایی دریافت جایزه‌ی مبارزه با فساد سازمان شفافیت بین‌الملل بودند.

براساس معلومات سازمان شفافیت بین‌الملل، انا گومز، سفیر و نماینده‌ی سابق پارلمان اروپا از کشور پرتگال طی دهه‌ها فعالیت حرفه‌ای در برابر بی‌عدالتی و فساد، مثال مثبتی از فردی پرشور در سیاست است که حکومت‌داری خوب را ترویج می‌کند.

این سازمان گفته است که انا گومز «مایل است اصل عدالت و حساب‌دهی را بالاتر از منابع دیپلماتیک کوتاه مدت قرار دهد».

 سازمان شفافیت بین‌الملل در مورد بولوتویا چولوون باتور، روزنامه‌نگار از مغولستان نیز گفته است: «بولورتویا چولوون باتور از طریق کارزارها و روزنامه‌نگاری‌اش نیرویی محرکه تلاش‌ها برای پاسخ‌گو نگهداشتن مقامات سطح‌ بالا بوده است. کارهای او واکنش‌های عظیمی را در میان مردم برانگیخته است.»

برندگان جایزه مبارزه با فساد ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸ انا گاریدو راموس، کارمند سابق دولت در اسپانیا برنده‌ی این جایزه شد. او برای افشاگری‌هایش، بزرگ‌ترین پرونده‌ی فساد در اسپانیا، معروف به پرونده گورتل را به راه انداخت که منجر به سقوط حکومت این کشور شد. او در حال مبارزه برای تصویب قانونی برای محافظت از افشاگران است. او گفته است: «شهروندان نباید در انتظار تغییر جهان دست روی دست بگذارند و تماشا کنند، هرکدام از ما باید بخشی از این تحول باشیم.»

دافنه کاروانا گالیزیا ‌روزنامه‌نگار تحقیقی و تأثیرگذار که رسوایی‌های بزرگ فساد مربوط به سیاست‌مداران قدرت‌مند و افراد دیگر را در مالت و خارج از این کشور افشا کرد، یکی دیگر از برندگان سرشناس این جایزه مبارزه با فساد است. او در اکتبر ۲۰۱۷ به قتل رسید.

برندگان جایزه مبارزه با فساد ۲۰۱۶

در سال ۲۰۱۶ عملیات کارواش در برزیل برنده‌ی این جایزه معتبر جهانی شد. عملیات کارواش ابتدا تحقیقی محلی در مورد پول‌شویی بود و اکنون به بزرگ‌ترین تحقیق در مورد پرونده‌های فساد در برزیل بدل شده است.

دادستان‌های دولت از کارگروه کارواش از اپریل ۲۰۱۴ در خط مقدم تحقیقات درباره‌ی فساد در برزیل بوده‌اند. آن‌ها با تحقیقی در مورد یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های فساد در جهان، یعنی پرونده‌ی پتروبراس، برخی از قدرت‌مندترین اعضای نخبگان اقتصادی و سیاسی برزیل را به دادگاه کشانده و با مجازات‌های سنگینی مواجه کرده‌اند.

عملیات کارواش که هم‌اکنون نیز جریان دارد، باعث شده تحقیقات جنایی در چندین سکتورها در این کشور آغاز شود. این عملیات به عنوان نقطه عطفی در امر مبارزه با فساد در برزیل شناخته می‌شود.

برندگان جایزه مبارزه با فساد ۲۰۱۴

تولی مدونسِلا برنده‌ی سال ۲۰۱۴ این جایزه است. او از سال ۲۰۰۹ مسئول استفاده‌ی درست از بودجه عمومی در آفریقای جنوبی است و در مورد ادعاهای فساد در بالاترین سطوح حکومت تحقیق کرده است و باعث تحسین مردم آفریقای جنوبی و همچنین جامعه جهانی از وی شده است. دفتر مدونسلا تنها در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به بیش از ۳۵ هزار شکایت رسیدگی کرده است.

کنفرانس بین‌المللی مبارزه با فساد

نُزدهمین دور کنفرانس بین‌المللی مبارزه با فساد روز دوشنبه آغاز به کار کرد. این کنفرانس که برنامه‌هایش به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، برای پنج روز ادامه خواهد داشت. قرار است این کنفرانس برنامه‌ی ۱۰ سال آینده‌ی جهان برای مبارزه با فساد را با شعار «حقیقت، اعتماد و شفافیت» طرح و تدوین کند. برای جهان، سال ۲۰۳۰ سال رسیدن به اهداف توسعه‌ی پایدار است؛ اهدافی که در سال ۲۰۱۵ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعیین شده است.

کنفرانس بین‌المللی مبارزه با فساد بزرگ‌ترین مجمع جهانی است که متخصصان برجسته‌ی حوزه‌های مختلف را برای همکاری در امر مبارزه با فساد گردهم می‌آورد. این کنفرانس به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا یا کووید۱۹ برای اولین‌بار به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. سازمان‌دهی و میزبانی دور امسال را کمیسیون مبارزه با فساد و حقوق مدنی کوریای جنوبی به همراه شورای کنفرانس جهانی مبارزه با فساد و سازمان شفافیت بین‌الملل به عهده دارند.

در این رویداد جهانی، بیش از ۵۰۰ متخصص از حوزه‌های مختلف مانند روزنامه‌نگاری، تجارت، هنر و کنش‌گری سخنرانی خواهند کرد. بیش از ۱۰۰ کارگاه و شش جلسه‌ی عمومی نیز در آن برگزار خواهد شد که در این جلسات افراد متعهد به تقویت مبارزه جهانی با فساد حضور دارند.

سازمان شفافیت بین الملل در سال ۱۹۹۳ توسط پیتر آیگن آلمانی و ۹ مبارز ضد فساد از کشورهای دیگر بنیان‌گذاری شد. مقر این سازمان ضد فساد در برلین آلمان است، در بیشتر از ۱۰۰ کشور دیگر نمایندگی و ۲۰۰۰ کارمند دارد. تمویل کنندگان سازمان شفافیت بین‌الملل شامل نهادهای حکومتی، نهادهای چند جانبه، بنیادها، سکتور خصوصی و افراد می‌شوند.