هیأت‌های دولت و طالبان

برای برقراری صلح پایدار در افغانستان متعهدیم

هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و طالبان:

هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در یک اعلامیه‌ی مشترک گفته‌اند که دو طرف برای برقراری صلح پایدار در افغانستان متعهدند.

در این اعلامیه‌ی مشترک که شام امروز (چهارشنبه، ۱۲ قوس) از سوی هیأت‌های دو طرف به نشر رسیده، آمده است: «مذاکرات فعلی میان هر دو هیأت‌ مذاکره‌کننده نشان می‌دهد که برای صلح پایدار میان افغان ها اراده وجود دارد. در این رابطه هر دو جهت متعهدند که برای صلح پایدار در افغانستان به تلاش‌های صادقانه خویش دوام می‌دهند.»

همچنان به نقل از اعلامیه، جلسه‌ی عمومی میان هر دو هیأت مذاکره‌کننده امروز دایر و در این نشست به کمیته‌ی مشترک کاری وظیفه داده شده است تا موضوعات اجندا را ترتیب کند.

ساعاتی پیش سخن‌گویان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان اعلام کردند که طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی به‌شمول مقدمه‌ی آن نهایی شده و به‌زودی بحث روی آجندای مذاکرات آغاز می‌شود.

احمدنادر نادری، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در تویتی نوشته است: «طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی به‌شمول مقدمه نهايی شده است و بر اجندا بحث آغاز می‌گردد.»

محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در تویتی، عین موضوع را مطرح کرده است.

در هشتم قوس، هیأت‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر اعلام کردند که طرزالعمل مذاکرات میان آنان در ۲۱ مانده نهایی و تکمیل شده است.

واکنش‌ها به نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکرات صلح

تاکنون ارگ ریاست‌جمهوری، شورای عالی مصالحه‌ی ملی، امریکا، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اتحادیه‌ی اروپا و بریتانیا از نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی استقبال کرده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور در تویتی از آن استقبال کرده است. او گفته است: «رییس‌جمهوری اسلامی افغانستان، نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکره در دوحه را گامی به جلو؛ برای آغاز مذاکرات اصلی و خواست مردم ما که همانا تأمین آتش‌بس برای برقراری صلح پایدار در افغانستان است، دانسته و از آن استقبال می‌کند.»

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز گفته است که از پیشرفت به‌دست‌آمده در مذاکرات صلح استقبال می‌کند. او گفته است که موافقه روی طرزالعمل، زمینه را برای پراختن به مباحثات اصلی و گفت‌وگو روی آجندای مذاکرات صلح فراهم می‌کند.

او از هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دو طرف، کشورهای تسهیل‌کننده و کشور قطر به عنوان میزبان قدردانی کرده است.

آقای عبدالله همچنان گفته است که توقع مردم افغانستان از دو طرف مذاکره‌کننده این است که از فرصت به‌میان‌آمده برای ختم جنگ استفاده کنند و زمینه‌ی برقراری هرچه زودتر صلح پایدار، باعزت، سرتاسری و همه‌شمول را فراهم کنند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان از پیشرفت‌های اخیر در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح در دوحه استقبال کرده و آن‌را مهم خوانده است.

آقای خلیل‌زاد امروز (چهارشنبه، ۱۲ قوس) در رشته‌تویتی گفته است که توافق‌نامه‌‎ی سه صفحه‌ای هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در مورد طرزالعمل مذاکرات، قوانین و کارشیوه‌های مذاکرات میان دو طرف را در مورد نقشه‌ی راه سیاسی و آتش‌بس فراگیر تدوین می‌کند.

او افزوده است که همزمان با آغاز مذاکرات در مورد نقشه‌ی راه سیاسی و آتش‌بس دایمی، روی «کاهش جدی خشونت‌ها و حتا آتش‌بس» با طرف‌ها کار می‌کند. نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان تأکید کرده است که این موضوعات از خواسته‌های مردم افغانستان است.

او همچنان افزوده است که توافق هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان نشان می‌دهد که دو طرف می‌توانند در مورد مسائیل دشوار به توافق برسند. زلمی خلیل‌زاد تأکید کرده است که مردم افغانستان توقع پیشرفت سریع در مورد نقشه‌ی راه سیاسی و آتش‌بس دارند.

آقای خلیل‌زاد همچنان توافق روی طرزالعمل مذاکرات را به دو طرف تبریک گفته و از کشور قطر در تسهیل مذاکره‌ی بین‌الافغانی به عنوان میزبان نیز قدردانی کرده است.

دیبرا لاینز، نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز از توافق روی طرزالعمل مذاکرات استقبال کرده و گفته است که رفتن به طرف اجندای مذاکرات یک پیشرفت مثبت است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم از این توافق استقبال کرده و از هیأت‌های مذاکره‌کننده خواسته است که به تلاش‌های شان برای دستیابی به توافق صلح ادامه دهند. این کمیسیون همچنان تأکید کرده است که برای جلوگری از تلفات فزاینده‌ی باید آتش‌بس برقرار شود.

اندریس وان برنت، سفیر اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان ضمن استقبال از نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکرات، آن را یک گام مهم به جلو خوانده است.

سفارت بریتانیا در کابل از نهایی‌شدن آن هم استقبال کرده و گفته است که بزرگترین مانع باقی‌مانده در روند صلح را سطح کنونی خشونت‌ها می‌باشد. او تأکید کرده است که خشونت‌ها در افغانستان باید متوقف شود.