خلیل‌زاد دور تازه‌ی سفرهایش را به کشورهای منطقه آغاز کرد

در پی نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دور تازه‌ی سفرهایش را به کشور منطقه آغاز کرده است.

آقای خلیل‌زاد ناوقت شب گذشته (پنج‌شنبه، ۱۳ قوس) در رشته‌تویتی گفته است که او در جریان این سفرش ابتدا به ترکیه می‌رود و با مقام‌های این کشور در مورد حمایت ترکیه از مذاکرات صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کند.

او افزوده است که پس از ترکیه به شهر دوحه، پایتخت قطر می‌رود تا دریابد که چگونه می‌تواند با توجه به نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکرات، روی پیشرفت سریع نقشه‌ی راه سیاسی و آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه با طرف‌های گفت‌وگوکننده کمک کند.

او تأکید کرده است که همچنان در منطقه سفر می‌کند تا حمایت بیشتر بین‌المللی را برای روند صلح افغانستان جلب کند.

دو روز پیش هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان اعلام کردند که طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی به‌شمول مقدمه‌ی آن نهایی شده است.

احمدنادر نادری، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در تویتی نوشته است: «طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی به‌شمول مقدمه نهايی شده است و بر اجندا بحث آغاز می‌گردد.»

محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در تویتی، عین موضوع را مطرح کرده است.

ساعاتی بعد از این اعلام، احمدنادر نادری در یک کنفرانس خبری گفت که کمیته‌ی مشترک کار خود را روی آجندا آغاز کرده است.

در هشتم قوس، هیأت‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر اعلام کردند که طرزالعمل مذاکرات میان آنان در ۲۱ مانده نهایی و تکمیل شده است.

مذاکرات صلح افغانستان در بیست‌ودوم سنبله سال جاری در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. از آن زمان تاکنون هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی نهایی‌سازی طرزالعمل مذاکرات چانه‌زنی داشتند.