آتش‌بس

آتش‌بس در صدر آجندای هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت قرار دارد

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی:

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که آتش‌بس و یا کاهش خشونت در صدر آجندای هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان قرار دارد.

آقای عبدالله که امروز (پنج‌شنبه، ۲۷ قوس) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که حقوق و دست‌آوردهای مردم افغانستان، مشارکت زنان، مردم‌سالاری، حقوق بشر، انتخابات و… از دیگر مسایلی است که در آجندای مذاکرات از سوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان شامل شده‌اند.

عبدالله کار هیأت مذاکره‌کننده را خوب توصیف کرد و گفت که اعضای این هیأت توانسته‌اند از جمهوری اسلامی افغانستان خوب نمایندگی کنند.

به گفته‌ی او، هیأت مذاکره‌کننده اراده و نیت مردم افغانستان را که صلح می‌خواهند، خوب تمثیل کرده و با تدبیر و متحدانه خواست‌های مردم افغانستان را مطرح کرده است.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی همچنان گفت که اعضای هیأت مذاکره‌کننده مرحله‌ی نخست و دشوار مذاکرات را سپری کرده و برای بحث‌ها و مشورت‌های بیشتر به کابل آمده‌اند.

آقای عبدالله افزود که وقفه در مذاکرات صلح خواست و ضرورت هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان بوده و به فیصله‌ی دو طرف ایجاد شده است.

عبدالله ابراز امیدواری کرد که مرحله‌ی دوم مذاکرات در تاریخ تعیین‌شده به‌منظور بحث روی آجندای مذاکرات آغاز شود. او تأکید کرد که حتا یک روز تأخیر در آغاز دور بعدی مذاکرات، به معنای دوام یک روز بیشتر رنج و مصیبت مردم افغانستان است.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که مردم افغانستان انتظار داشتند که با رهایی بیش از پنج‌هزار زندانی گروه طالبان، شاهد آتش‌بس و یا کاهش خشونت که روی زندگی‌شان تأثیر می‌گذاشت، باشند، اما این کار صورت نگرفت.

آقای عبدالله تأکید کرد که جنگ راه حل نیست و به نتیجه‌رسیدن مذاکرات صلح نیز به تعهد دولت و طالبان و رفتار متعادل دو طرف بستگی دارد. به گفته‌ی عبدالله، مسایل منطقوی و بین‌المللی نیز در موفقیت مذاکرات نقش دارند که روی آن کار صورت می‌گیرد.

دور نخست مذاکرات صلح افغانستان که در تاریخ ۲۲ سنبله در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، در تاریخ ۲۲ قوس پایان یافت. قرار است که دور بعدی آن در ۱۶ جدی آغاز شود.