معصوم استانکزی

به‌خاطر تعهد به طالبان از ارایه‌ی جزئیات مذاکرات صلح در حضور رسانه‌ها خودداری می‌کنم

رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت:

محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در دومین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی از ارایه‌ی جزئیات در مورد مذاکره با گروه طالبان در حضور رسانه‌ها خودداری کرد.

آقای استانکزی که امروز (شنبه، ۶ جدی) در این نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی صحبت می‌کرد، گفت که به‌دلیل تعهداتی که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان دارد، از ارایه‌ی جزئیات در مورد مذاکره با این گروه در حضور رسانه‌ها خودداری می‌کند.

او افزود: «یک بحث جدی ضرورت داریم. به موضوعاتی ضرورت داریم. به خاطر اینکه هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دو طرف تعهداتی هم به یکدیگر دارند و به خاطر اینکه آن تعهدات باید نشکند…، ما این بحث‌های واضح، روشن و همه جانبه را باید [در عدم حضور رسانه‌ها] داشته باشیم.»

رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان اما تأکید کرد که نمی‌خواهد بگوید که همه‌چیز در مورد روند صلح را از رسانه‌ها پنهان می‌کند.

او در خطاب به اعضای جلسه گفت که عرایض خود را به‌صورت مفصل در عدم حضور رسانه‌ها با آنان ارایه می‌کند.

دومین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی امروز برگزار شد. اشتراک‌کنندگان در این نشست اعلام کردند که مذاکرات صلح با گروه طالبان باید در تاریخ تعین‌شده‌ی آن برگزار شود.

معصوم استانکزی در این نشست مسأله‌ی مذاکرات صلح را یک «راه پرخم‌وپیچ» خواند و گفت که هیأت مذاکره‌کننده به مشوره‌ی دولت ضرورت دارد و مشوره‌ها را نیز در جریان مذاکرات درنظر می‌گیرد.

او تأکید کرد که هیأت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان توانسته است اساس و انگیزه‌ی جنگ طالبان را مورد پرسش قرار دهد.

این درحالی است که مذاکرات صلح میان هیأت دولت افغانستان و گروه طالبان پس از حدود دو ماه مذاکره، در تاریخ ۲۲ قوس به‌منظور بحث روی آجندای آن، برای ۲۰ روز متوقف شد.

قرار است که دور بعدی این مذاکرات تا ده روز دیگر (۱۶ جدی) دوباره از سر گرفته شود.