عبدالله عبدالله

عبدالله: دور بعدی مذاکرات صلح با طالبان در قطر برگزار می‌شود

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که دور بعدی مذاکرات صلح با گروه طالبان در کشور قطر برگزار می‌شود.

در خبرنامه‌ای که از سوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی به نشر رسیده، آمده است که آقای عبدالله این موضوع را امروز (یک‌شنبه، ۷ جدی) در دومین روز نشست دوم کمیته‌ی رهبری این شورا در کابل مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، آقای عبدالله گفته است که کشورهای حمایت‌کننده و تسهیل‌کننده‌ی صلح افغانستان که برای میزبانی از دور بعدی مذاکرات صلح اعلام آمادگی کرده بودند، به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از کووید۱۹، از میزبانی این دور مذاکرات توسط قطر حمایت‌شان را اعلام کرده‌اند.

در همین حال، فریدون خزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی در تویتی گفته است که این دور مذاکرات بین‌الافغانی در تاریخ ۵ جنوری (۱۶ جدی) در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌شود. او گفته است که برگزاری این دور مذاکرات صلح با طالبان در دوحه را کمیته‌ی رهبری این شورا فیصله کرده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری نیز گفته است که رییس‌جمهور غنی به درخواست رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان توافق کرده است که دور دوم مذکرات در قطر انجام شود.

او اما گفته که تأکید حکومت افغانستان بر انجام دورهای بعدی مذاکرات در داخل افغانستان بر جا است.

همچنان شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته است که در نشست امروز کمیته‌ی رهبری این شورا، روی چگونگی آغاز مذاکرات در زمان تعیین‌شده‌ی آن، اولویت‌بندی آجندا در مذاکره، تقویت هیأت مذاکره‌کننده، تقویه‌ی روحیه‌ی اتحاد و اجماع ملی، همه‌شمول‌بودن روایت صلح، اهمیت و ضر‌ورت فوری آتش‌بس، توقف کشتار، حقوق اساسی شهروندان و آزادی بیان بحث شده است.

اشتراک‌کنندگان در این نشست فیصله کرده‌اند که هیأت مذاکره‌کننده‌ی کنونی مورد حمایت مردم و دولت افغانستان است و تنها این هیأت از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می‌کند.

به نقل از خبرنامه‌ی شورای عالی مصالحه‌ی ملی، آنان همچنان فیصله کرده‌اند که یک کمیته‌ی تخنیکی ایجاد شود تا پیش از حرکت هیأت مذاکره‌کننده به دور دوم مذاکرات، اولویت‌های جمهوری اسلامی افغانستان را ترتیب و تدوین کند.

در خبرنامه آمده است که از این اولویت‌ها پس از تأیید کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی به عنوان رهنمود حمایتی برای هیأت مذاکره‌کننده استفاده می‌شود.

ساعتی پیش ارگ ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرد که رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله قبل از چاشت امروز باهم دیدار و دو طرف در مورد موقعیت و زمان دور بعدی مذاکرات صلح با گروه طالبان، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی درحالی از برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح با گروه طالبان در قطر خبر می‌دهد که پیش از این حکومت افغانستان گفته بود که مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان پیش برده شود.

مذاکرات صلح میان هیأت دولت افغانستان و گروه طالبان پس از حدود دو ماه مذاکره، در تاریخ ۲۲ قوس به‌منظور بحث روی آجندای آن، برای ۲۰ روز متوقف شد.