حاصلات برنج افغانستان

کاشت و برداشت برنج در سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافته است

گزارش مشترک وزارت زراعت و اداره‌ی احصاییه و معلومات:

یک گزارش مشترک وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات کشور نشان می‌دهد که کاشت و برداشت برنج در سال جاری خورشیدی در مقایسه با سال گذشته، حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

این گزارش امروز (سه‌شنبه، ۹ جدی) زیر نام «گزارش تولید برنج سال ۱۳۹۹» منتشر شده است. وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفته است که در این گزارش از آمارگیری‌های خاص استفاده شده است.

دریافت ساحات تحت کشت شالی توسط «ریموت سنسنگ» یا سنجش از راه دور در ۱۲۶ ولسوالی در ۱۹ ولایت، مصاحبه با کشاورزان و قطع نبات شالی و نمونه‌گیری از حاصلات از جمله روش‌هایی است که در این گزارش از آن استفاده شده است.

آمارگیری در این گزارش مشترک حدود پنج ماه یعنی از زمان کاشت تا زمان برداشت شالی را در بر گرفته است.

براساس این گزارش، حاصلات برنج در سال جاری خورشیدی به ۴۴۰ هزار متریک تُن رسیده است، درحالی که  سال گذشته در مجموع ۳۸۳ هزار متریک تُن برنج در کشور تولید شده بود. در سال جاری ۵۷ هزار تُن بیشتر از سال گذشته برنج تولید شده است.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که شالی‌زارهای برنج کشور نیز در سال جاری به ۱۴۷.۵ هزار هکتار زمین رسیده است که نسبت به سال گذشته ۱۹.۵ هزار هکتار افزایش یافته است. سال گذشته در ۱۲۸ هزار هکتار زمین، برنج کاشت شده بود.

براساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری؛ حاصلات برنج در سال جاری درحالی حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است که برنج از مصارف کلان شهروندان افغانستان به شمار می‌رود و از آن به‌صورت گسترده استفاده می‌شود.

ساخت شبکه‌های آبیاری، راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی، ایجاد کشت‌زارهای نمایشی شالی و کمک به شالی‌کاران توسط وزارت زراعت سبب افزایش کشت و میزان حاصلات برنج شده است.

طبق این گزارش، ولایت قندوز با داشتن ۶۴.۸ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۱۴۰ هزار متریک تُن برنج جایگاه اول ولایات تولیدکننده‌ی برنج را دارد.

همچنان، ولایت تخار با داشتن ۲۳ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۷۵ هزار تُن برنج جایگاه دوم، ولایت بغلان با داشتن ۱۹.۷ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۶۳ هزار تُن جایگاه سوم و ننگرهار با داشتن ۱۴.۶ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۴۷ هزار تُن برنج جایگاه چهارم را دارد.

همین‌طور، هرات با تولید ۲۸ هزار تُن برنج، کنر با تولید ۲۰ هزار تُن برنج، بلخ با تولید ۱۸ هزار تُن برنج و لغمان با تولید ۱۵ هزار تُن برنج در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

در بخشی از گزارش آمده است که در ولایت‌های خوست، ارزگان، پکتیا، ‌بدخشان، دایکندی، کابل، بادغیس، هلمند، بامیان، سرپل و غور نیز برنج کاشت و برداشت می‌شود.

این درحالی است که براساس تخمین اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات، افغانستان در سال جاری به ۶۵۵ هزار تُن برنج نیاز دارد که با توجه به میزان تولید برنج در داخل کشور، ۲۱۵ هزار تُن کمبود وجود دارد.