انورالحق احدی: مردم افغانستان در خط نخست عدم مصونیت غذایی قرار دارند

انورالحق احدی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری کشور گفته است که در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به‌طور فزاینده در معرض کمبود مواد غذایی قرار دارند و مردم افغانستان در خط مقدم عدم مصونیت غذایی هستند.

وزارت زراعت در خبرنامه‌ای گفته است که آقای احدی امروز در اجلاس سیستم‌های غذایی سازمان ملل (UNFSS) به‌صورت آنلاین اشتراک و سخنرانی کرده است.

در این اجلاس ۱۱۱ کشور به‌شمول افغانستان اشتراک داشته‌اند.

احدی در این اجلاس با اشاره به اهداف توسعه‌ی پایدار سازمان ملل برای رفع گرسنگی، افزوده است که برای ریشه‌کن کردن این معضل تا سال ۲۰۳۰ میلادی، به تلاش‌های جدی نیاز است.

وزیر زراعت تأمین غذای متعادل و پایدار برای شهروندان افغانستان را از اولویت‌های دولت این کشور عنوان کرده، اما گفته است که امکان افزایش فقر و عدم مصونیت غذایی در افغانستان به دلیل جنگ و خشک‌سالی وجود دارد.

او با توجه به زراعتی بودن کشور، بر تأمین صلح برای رشد زراعت و تأمین غذا تأکید کرده است.

آقای احدی افزوده است که وزارت زراعت در حال نوسازی زراعت است که به کاهش فقر در مناطق دوردست کمک می‌کند.

به‌گفته‌ی او، افغانستان متعهد به تأمین غذای سالم و مناسب برای شهروندانش است و برای اطمینان از مصونیت غذایی، اداره مستقل غذا را ایجاد کرده است.

وزیر زراعت همچنین در زمینه‌ی معیاری‌سازی غذا، خواستار همکاری جامعه جهانی شده است.

او از سازمان ملل، شرکای توسعه‌ای، موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی و اتحادیه‌های جهانی نیز خواسته است که به پشتی‌بانی تخنیکی و مالی خود از افغانستان ادامه دهند تا چشم‌انداز ۱۰ سال آینده ترسیم و غذای معیاری تأمین شود.