فوزیه کوفی

افغانستان پس از ۲۰۰۱، برای طالبان قابل هضم نیست

فوزیه کوفی:

فوزیه کوفی، عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که پیشرفت‌ها و واقعیت‌های پس از سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان برای گروه طالبان قابل درک نیست.

خانم کوفی که امروز (جمعه، ۱۲ جدی) در نشستی تحت نام «چشم‌انداز صلح» در کابل صحبت می‌کرد، کثرت‌گرایی، تنوع گروه‌های اجتماعی، مدنی و سیاسی و آزادی‌های فردی را از جمله‌ی واقعیت‌های دو دهه‌ی اخیر در کشور خواند و گفت که طالبان هنوز این واقعت‌ها را «هضم» نمی‌توانند.

او تأکید کرد که تنوع و تکثر لازمه‌ی یک جامعه‌ی انسانی است و این گروه با پذیرفتن آن باید با زندگی در جامعه‌ی افغانستان آماده شود.

در همین حال، محمدامین احمدی، عضو دیگر هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این نشست گفت که دیدگاه گروه طالبان معطوف به نوعی از اراده‌ی قدرت است که با نظام سیاسی مبتنی بر «انصاف» و «عدالت» فاصله دارد.

او «انصاف» و «عدالت» را اساس نظام سیاسی عادلانه و «مشارکت‌پذیر» خوانده، افزود که موانع عمده بر سر راه دستیابی به صلح مبتنی بر عدالت و کرامت، عدم آمادگی طرف طالبان برای توافق بر یک نظام منبتی بر عدالت و انصاف است.

آقای احمدی اما تأکید کرد که این آمادگی در جانب جمهوری اسلامی افغانستان وجود دارد. او افزود: «در جمهوری اسلامی [افغانستان] این آمادگی وجود دارد که بتوانیم همین نظام جمهوری کنونی را به گونه‌ای پیکربندی مجدد کنیم که طالبان در چارچوب این سیستم و نظام از جایگاه خوبی برخوردار باشند.»

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که قرار است دور بعدی مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان تا چهار روز دیگر (۱۶ جدی) آغاز شود. این مذاکرات در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت.

حدود سه ماه زمان گرفت تا هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند. هیأت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته‌ای مذاکرات توافق کردند.