منصور

عبدالحفیظ منصور: در دور دوم مذاکرات بحث اصلی روی تقسیم قدرت است

عبدالحفیظ منصور، عضو هیأت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که در دور دوم مذاکرات صلح با گروه طالبان، بحث اصلی روی چگونگی تقسیم قدرت می‌باشد.

آقای منصور که امروز (شنبه، ۱۳ جدی) در «انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان» در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «دور دوم مذاکرات [صلح] بحث روی مسائل دینی نیست. در دور دوم مذاکرات بحث روی تبادل برنامه‌های سیاسی نیست که کدام برنامه به حال افغانستان بهتر است و کدام سازگارتر است. واضح و روشن بحث روی تقسیم قدرت است.»

او همچنان تأکید کرد که بحث‌ها در دور بعدی مذاکرت به‌صورت مستقیم روی چگونگی تقسیم ادارات و نهادها‌ در «حکومت آینده» متمرکز می‌باشد.

این عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان همچنان گفت که در صدسال اخیر، این چهارمین بار است که کشور با چنین مرحله‌ی تاریخی مواجه می‌شود. به گفته‌ی او، امان‌الله خان، شاهی که استقلال افغانستان را گرفت، نجیب‌الله، رئیس‌جمهور چپگرا، برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهوری دولت مجاهدین و محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری کنونی کشور با این وضعیت مواجه شده‌اند.

«ذهنیت طالبان تغییر نکرده است»

از سویی هم، عبدالحفیظ منصور گفت که ذهنیت گروه طالبان نسبت به مسائل اجتماعی و حکومت‌داری در افغانستان هنوز تغییر نکرده است.

او افزود: «در سال‌های اخیر رسانه‌های غربی در مورد ماهیت طالبان پرغلط و پردروغ گفته‌اند. پیوسته همه شنیده‌ایم که گفته‌اند طالبان تغییر کرده‌اند و طالبان دیگر طالبان سابقه نیستند. شناخت و ارزیابی من این را می‌رساند که ذهنیت طالبان هیچ‌گونه تغییری نکرده است؛ حتا سرمست‌تر و مغرورتر هم شده است.»

آقای منصور تأکید کرد که بیشتر افراد گروه طالبان به‌شمول اکثریت رهبران این گروه هنوز روحیه‌ی نظامی‌گری دارند و به این فکرند که قدرت را در افغانستان از طریق زور به‌دست بیاروند. او آن را یک خطر «جدی» عنوان کرد و گفت که به‌دلیل این باور گروه طالبان امکان این وجود دارد که همزمان با گفت‌وگوهای صلح، جنگ تشدید شود.

این عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان افزود که طالبان در تلاش اند که از این موضوع استفاده کرده و «قضیه را به نفع خود یک‌سره کنند.»

از سویی هم، او گفت که این گروه تمامی مردم افغانستان را مقصر، مجرم و در خدمت دولت امریکا می‌دانند. او تأکید کرد که از نگاه طالبان، مجاهدین، افسرانی که علیه این گروه می‌جنگند و «زنانی که در مدرسه‌ها درس می‌خوانند، بچه‌هایی که درس می‌خوانند»،‌ نیز مقصر و «نوکر» امریکا اند.

همچنان عبدالحفیظ منصور گفت که این گروه یک گروه قدرت‌طلب است و بدون اینکه برنامه‌ای برای حکومت‌داری داشته باشد، «شوق حکم‌روایی» دارد.

او همچنان گفت که طالبان یک حرکت دینی نیست و افراد آن فقط «تظاهر به دین» می‌کنند. او گفت که این گروه برای جلب اذهان عامه و تحریک توده‌ی مردم، شعارهای دینی سر می‌دهد،‌ ولی در میز مذاکره مستندات دینی برای توجیه عمل‌کردشان ارایه نمی‌تواند.

حکومت موقت

عبدالحفیظ منصور همچنان در این نشست گفت که بیشتر کشورهای کمک‌کننده‌ی افغانستان در دو دهه‌ی گذشته، طرفدار به‌نتیجه‌رسیدن گفت‌وگوهای صلح افغاانستان و علاقه‌مند آوردن یک حکومت موقت در کشور اند.

او اما افزود که کشورهای منطقه، برقراری حکومت موقت در افغانستان را برنامه‌ی امریکایی می‌دانند و با آن مخالف اند. همین طور به گفته‌ی عبدالحفیظ منصور، حکومت افغانستان نیز مخالف این موضوع است.

همچنان به گفته‌ی او، عامه‌ی مردم کشور مذاکرات صلح را یک فرصت می‌دانند و با هر طریقی که جنگ قطع شود، از آن حمایت می‌کند.

عبدالحفیظ منصور تأکید کرد: «اگر در این میان یک شخص قرار شد که برود و شخص دیگری به جای او بیاید، صلح این ارزش را دارد.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که قرار است دور بعدی مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان تا سه روز دیگر (۱۶ جدی) آغاز شود. این مذاکرات در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت.

حدود سه ماه زمان گرفت تا هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند. هیأت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته‌ای مذاکرات توافق کردند.