مذاکرات دوحه

آغاز دور دوم مذاکرات صلح؛ «هیأت دولت در وقت تعیین‌شده به محل مذاکرات حضور می‌یابد»

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به‌منظور آغاز دور دوم مذاکرات صلح با گروه طالبان در وقت تعیین‌شده‌ی آن (۱۶ جدی) به محل مذاکرات حضور می‌یابد.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح  امروز (یک‌شنبه، ۱۴ جدی) در یک کلیب ویدیویی گفته است که این هیأت مشوره‌ها و نظریات گسترده‌ی مردم و هدایات رهبری دولت و شورای عالی مصالحه‌ی ملی را برای پیشبرد مذاکرات صلح دریافت کرده است.

از سویی هم، خانم انوری افزوده است که روند صلح کشور پچیده است، اما دولت و هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان برای پیشبرد موفقانه‌ی این روند بادرنظرداشت خواست مردم و منافع ملی متعهدند.

همزمان با این، وزارت امور خارجه‌ی کشور اعلام کرده است که محمدحنیف اتمر، وزیر این وزارت با سعید بن مبارک الخیارین الهاجر، سفیر قطر در کابل نیز دیدار کرده است و دو طرف در آن در مورد روند صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در خبرنامه‌ای که از سوی این وزارت به نشر رسیده، آمده است که آقای اتمر در این دیدار از تلاش‌های قطر برای آغاز و ادامه‌ی گفت‌وگوها میان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان به نیکی یادآوری کرده است.

این درحالی است که روز گذشته، عبدالحفیظ منصور، عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در نشستی در کابل گفت که قرار است اعضای این هیأت به‌منظور پیشبرد مذاکرات صلح با گروه طالبان، فردا (دوشنبه، ۱۵ جدی) به قطر بروند.

قرار است دور بعدی مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان در ۱۶ جدی آغاز شود. این مذاکرات در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.

در دور نخست این مذاکرات که حدود سه ماه زمان گرفت، هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند. هیأت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته‌ای مذاکرات توافق کردند.