احمدضیا سراج

طالبان در پی تأخیر مذاکرات صلح تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان اند

احمدضیا سراج:

احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی می‌گوید که گروه طالبان منتظر خروج نیروهای خارجی از افغانستان است و تلاش می‌کند که مذاکرات صلح را تا زمان خروج کامل این نیروها در ماه «می» سال ۲۰۲۱ میلادی، به تأخیر بیاندازد.

آقای سراج که امروز (دوشنبه، ۱۵ جدی) در نشست استجوابیه‌‌ی مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، گفت: «این‌ها (طالبان) فقط ۱۱۶ یا ۱۱۵ روز دقیق حساب دارند که اول «می» شود و نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند و پلان‌شان این است که تا آن وقت مذاکرات را به تأخیر بیاندازند.»

او افزود که این گروه برای به‌تأخیرانداختن مذاکرات صلح، «بازی‌هایی را پیش می‌کشد که قابل حل نیست».

رییس عمومی امنیت ملی تأکید کرد که براساس اطلاعات این نهاد، رهبری گروه طالبان نیت برقراری صلح در افغانستان را ندارد.

او همچنان دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را یک دور اساسی و کلیدی خواند و گفت که این گروه پابندی چندان به این مذاکرات نیز ندارد.

از سویی هم، احمدضیا سراج گفت که طالبان اکثر مواد توافق‌نامه‌ی این گروه با امریکا را نیز نقض کرده‌اند. او از حملات در شهرها، عدم قطع روابط طالبان با گروه‌های ترویستی دیگر، ازدیاد خشونت از جمله ترورهای هدفمند و بازگشت زندانیان رهاشده‌ی این گروه به میدان جنگ از جمله‌ی این موارد خواند.

آقای سراج همچنان افزود که گروه طالبان در پی شکست در «جنگ‌های جبهه‌ای» در ولایت‌های هلمند و قندهار، دست به ترورهای هدفمند فعالان مدنی و خبرنگاران زده‌اند. او تأکید کرد که در هشت رویداد اخیر که در آن خبرنگاران و فعالان مدنی هدف قرار گرفته شده‌اند، افرادی در پیوند به پنج حادثه بازداشت شده‌اند.

او گفت که در مورد سه حادثه‌ی دیگر نیز سرنخ‌هایی به‌دست نیروهای امنیتی و کشفی افتاده، اما هنوز کسی در پیوند به آنان‌ها بازداشت نشده است.

از سویی هم، رییس عمومی امنیت ملی تأکید کرد که نیروهای این ریاست از ترور سه خبرنگار در کشور جلوگیری کرده است.

تلاش طالبان برای انتقال رهبری این گروه به داخل افغانستان

احمدضیا در بخشی از صحبت‌هایش همچنان گفت که گروه طالبان در تلاش است تا رهبری و کمیسیون‌هایش را از پاکستان به داخل خاک افغانستان منتقل کند. او گفت که دلیل اصلی این تلاش طالبان، یافتن یک مکان مصئون برای رهبری و کمیسیون‌های این گروه می‌باشد.

آقای سراج افزود که به همین خاطر گروه طالبان جغرافیای جنگ را در جریان دو ماه اخیر در ولایت‌های جنوب و جنوب‌غرب کشور گسترش داده است.

رییس عمومی امنیت ملی تأکید کرد در هنگامی که رهبران گروه طالبان از «اسلام‌آباد» یا «کراچی» به قطر می‌روند، دچار عذاب وجدان می‌شوند و از این رو تلاش طالبان می‌کنند که رهبری‌شان را در داخل خاک افغانستان انتقال دهند.

او اما گفت که این گروه در سال‌های گذشته نیز این تلاش را کرده، اما موفق نشده است.

از سویی هم، به گفته‌ی احمدضیا سراج، گروه طالبان برای این اهدافش، بر ولایت ننگرهار تمرکز کرده است. او اما تأکید کرد که دولت افغانستان در این مورد اقدامات لازم را روی‌دست گرفته است.

اندرابی: طالبان آمادگی یک جنگ تمام عیار را گرفته است

محمدمسعود اندرابی، وزیر امور داخله‌ی کشور که نیز در این نشست استجوابیه‌ی مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، گفت که گروه طالبان آمادگی یک جنگ تمام‌عیار را برای سال آینده در افغانستان گرفته است.

آقای اندرابی افزود که به همین خاطر جنگ‌جویان طالبان در زمستان امسال افغانستان را ترک نکرده و به جنگ‌شان ادامه داده‌اند.

به گفته‌ی او، طالبان در زمستان‌های گذشته جنگ‌شان را کاهش می‌دادند و به‌خانه‌ها و لانه‌های خود در پاکستان می‌رفتند.

وزیر داخله اما تأکید کرد که این گروه اکنون به جنگ‌جویانش دستور داده است که افغانستان را ترک نکنند.

با این حال، او گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای دفع حملات طالبان در سال آینده آمادگی لازم گرفته‌اند.

از سویی هم، محمدمسعود اندرابی در بخشی از صحبت‌هایش از ایجاد یک بخش ویژه‌ی عملیاتی متشکل از نیروهای امنیت ملی، کماندوهای ارتش و پولیس ویژه خبر داد و افزود که از این نیروها برای دفع «حملات هجومی» طالبان در نقاط مختلف کشور استفاده می‌شود.

مسعود اندرابی، وزیر امور داخله

به گفته‌ی او، هم‌اکنون از این نیروها به‌صورت امتحانی در ولایت فراه در جنگ با طالبان شرکت کرده‌اند و تا تابستان سال آینده ظرفیت آنان افزایش خواهد یافت.

از سویی هم، آقای اندرابی گفت که نیروهای امنیتی به تمامی انعطاف و محدودیت‌هایی را که برای رسیدن به صلح وضع شده، پابند بوده و آن را رعایت کرده است.

او علاوه کرد که این نیروها پس از مذاکرات با گروه طالبان، دور دوم جنگ را نیز تاکنون به‌خوبی مدیریت کرده و مانع حملات طالبان برای گرفتن شهرها شده است.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که قرار است دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان گروه طالبان از فردا (سه‌شنبه، ۱۶ جدی) در قطر آغاز شود.

 این مذاکرات در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.

در دور نخست این مذاکرات که حدود سه ماه زمان گرفت، هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند. هیأت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته‌ای مذاکرات توافق کردند.