زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌‎ی امریکا برای صلح افغانستان

دور دوم مذاکرات صلح افغانستان؛ خلیل‌زاد به دوحه می‌رود

همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دورتازه‌ی سفرهایش را به افغانستان و کشورهای منطقه آغاز کرده است.

آقای خلیل‌زاد شب گذشته (دوشنبه، ۱۵ جدی) در رشته‌تویتی گفته است که او به قطر و منطقه با این امیدواری سفر می‌کند که طرف‌ها در دور دوم مذاکرات صلح افغانستان، به‌گونه‌ی چشم‌گیر پیشرفت خواهند کرد.

او افزوده است که سطح کنونی خشونت‌ها از جمله قتل‌های هدفمند در افغانستان پذیرفتنی نیست.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان تأکید کرده است که دولت افغانستان و گروه طالبان باید در این دور مذاکرات نشان دهند که با مصالحه‌ی واقعی و مذاکره برای موافقت به یک تفاهم سیاسی در زودترین زمان ممکن و کاهش فوری خشونت‌ها عمل می‌کنند.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی امریکا در خبرنامه‌ای گفته است که زلمی خلیل‌زاد در جریان این سفرش به آسیای میانه، آسیای جنوبی و شرق‌میانه سفر می‌کند. به نقل از اعلامیه، او در جریان این سفر، کشورهای همسایه‌ی افغانستان را ترغیب می‌کند تا برای پایان خشونت‌ها و رسیدن به یک توافق سیاسی هرچه زوتر، طرف‌های مذاکره‌کننده‌ی صلح افغانستان را حمایت کند.

همچنان وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که آقای خلیل‌زاد در دوحه نیز در دیدار به هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و گروه طالبان، حمایت امریکا را پیشکش می‌کند تا روند صلح سرعت یابد؛ روندی به گفته‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا، شامل کاهش گسترده و فوری خشونت و آتش‌بس، توافق روی نقشه‌ی راه و تقسیم قدرت است.

همزمان با این، ارتش پاکستان در خبرنامه‌ای گفته است که آقای خلیل‌زاد روز گذشته با قمرجاوید باجوه، رییس ستاد ارش این کشور دیدار کرده است.

به نقل از خبرنامه، هر دو طرف در این دیدار در مورد روند صلح افغانستان و ثبات منطقه بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

این درحالی است که شورای عالی مصالحه‌ی ملی کشور گفته است که قرار است اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان قبل از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۱۶ جدی) برای پیشبرد مذاکرات صلح با گروه طالبان به شهر دوحه، پایتخت قطر بروند.

همچنان قرار است که دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان گروه طالبان امروز در قطر آغاز شود.

این مذاکرات در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.

در دور نخست این مذاکرات که حدود سه ماه زمان گرفت، هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند.

هیأت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته‌ای مذاکرات توافق کردند.