خبرنگاران

حکومت افغانستان باید از همه‌ی توان خود برای حفاظت از خبرنگاران کار گیرد

گزارش‌گران بدون مرز:

همزمان با افزایش ترور خبرنگاران در کشور، سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) می‌گوید که حکومت افغانستان باید همه‌ی توان خود را برای حفاظت از خبرنگاران به‌کار گیرد.

سازمان گزارش‌گران امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ جدی) در اعلامیه‌ای گفته که افغانستان یکی از کشورهای مرگبار برای خبرنگاران در جهان  است و همزمان با جریان مذاکرات صلح، تهدید و خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور افزایش یافته است.

در اعلامیه آمده است: «افغانستان که یکی از کشور‌های مرگبار برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۰ میلادی بود، با کشته‌شدن بسم‌الله عادل ایماق، مدیر و خبرنگار رادیو صدای غور آغازگر بیلان روزنامه‌نگاران کشته‌شده در جهان در سال۲۰۲۱ شد.»

سازمان گزارش‌گران بدون مرز همچنان گفته است که در کم‌تر از دو سال گذشته، دست‌کم ۱۰۰ فعال مدنی و حکومتی در افغانستان کشته شده‌اند. این سازمان افزوده است که از این میان چهار روزنامه‌نگار و یک همکار رسانه‌ای در کشور تنها در دو ماه گذشته کشته شده‌اند.

با این حال، سازمان گزارش‌گران بدون مرز گفته است که تمامی راه‌های دادخواهی بین‌المللی را برای پایان‌دادن به کشتار خبرنگاران در افغانستان پیگیری می‌کند.

این درحالی است که در چند ماه اخیر، ترورهای هدفمند خبرنگاران به‌صورت نگران‌کننده در کشور افزایش یافته است. بسم‌الله عادل ایماق، مدیرمسئول رادیو صدای غور شش روز پیش (جمعه، ۱۲ جدی) در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور کشته شد. سازمان گزارش‌گران بدون مرز گفته است که او قبل از این هدف دو ترور ناموفق نیز قرار گرفته بود.

پیش از آن در تاریخ ۱ جدی هم رحمت‌الله نیکزاد، رییس اتحادیه‌ی خبرنگاران ولایت غزنی و خبرنگار تلویزیون «الجزیره» و «اسوشیتدپرس» در شهر غزنی کشته شد.

فردین امینی، گوینده‌ی تلویزیون آریانا نیوز نیز در ۲۱ قوس در شهر کابل کشته شد. گرچند وزارت داخله اعلام کرد که او خودکشی کرد، اما خانواده‌ی او و تعدادی از نهادهای حامی رسانه‌ها گفته بود که او به‌گونه‌ی مرموز کشته شده است.

یک روز قبل از آن در تاریخ ۲۰ قوس، ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون خصوصی انعکاس در حمله‌ی افراد مسلح در شهر ننگرهار کشته شد. در ۶ قوس محمدرفیع صدیقی، رییس عامل پیشین تلویزیون خصوصی خورشید در ولسوالی قره‌باغ کابل کشته شد. وزارت داخله دلیل مرگ او را گازگرفتگی اعلام کرد، اما همکارانش گفته بودند که او توسط افراد ناشناس کشته شده است.

در ۲۲ عقرب الیاس داعی، خبرنگار محلی رادیو آزادی در ولایت هلمند نیز در یک انفجار کشته شد.

قبل از آن، در تاریخ ۱۷ عقرب نیز، یماس سیاوش، مجری سابق تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» نیز در انفجاری در شهر کابل کشته شد.

مسئولیت این ترورها هنوز شخص و یا گروهی به عهده نگرفته است.