مذاکرات صلح در دوحه

دور دوم مذاکرات صلح افغانستان؛ بحث روی اجندا فردا آغاز می‌شود

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که بحث اساسی روی اجندای دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان فردا (شنبه، ۲۰ جدی) آغاز می‌شود.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح در یک پیام ویدیویی گفته است: «شام روز چهارشنبه‌ی گذشته (۱۷ جدی)، جلسه‌ی مقدماتی هیأت مذاکره‌کننده‌ی دو طرف دایر شد و تصمیم گرفته شد که در روز شنبه بحث اساسی روی موضوعات اجندا میان دو تیم آغاز شود.»

خانم انوری همچنان افزوده است که اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان برای پیشبرد این دور مذاکرات با گروه طالبان آمادگی کامل دارند.

از سویی هم، او گفته است که برقراری آتش‌بس در افغانستان خواست اساسی مردم است و هیأت مذاکره‌کننده این خواست را در مذاکره با طالبان مطرح کرده است. سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح تأکید کرد که اعضای این هیأت در این دور مذاکره با طالبان روی آن تأکید می‌کنند.

دور دوم مذاکرات صلح با گروه طالبان روز چهارشنبه (۱۷ جدی) طی یک نشست مقدماتی آغاز شد.

در پی آن هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و داکتر محمدنعیم، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان اعلام کردند که دو طرف در این نشست فیصله کرده‌اند تا تیم‌های تعیین‌شده برای بحث در مورد موضوعات شامل آجندا، فردا کار خود را آغاز کنند.

مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.

در دور نخست این مذاکرات که حدود سه ماه زمان گرفت، هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند.

هیأت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته‌ای مذاکرات توافق کردند.