وزارت خارجه‌ی افغانستان برای جلب حمایت از صلح، کارزار دیپلماتیک را آغاز کرد

همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، وزارت امور خارجه‌ی کشور می‌گوید که کارزاری را به‌منظور جلب حمایت بین‌المللی برای موفقیت این مذاکرات، روند صلح و برآورده‌شدن خواست‌های مردم افغانستان در این روند، از طریق «دیالوگ دیپلماتیک» راه‌اندازی کرده است.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه امروز (شنبه، ۲۰ جدی) در یک پیام ویدیویی گفته است که این کارزار پس از سفر هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به قطر برای پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان و آغاز دور دوم این مذاکرات راه‌اندازی شده است.

آقای هیواد افزوده است که محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی کشور تاکنون در ادامه‌ی این کارزار با وزیران خارجه‌ی کشورهای کانادا، استرالیا، هند، ترکمنستان، ناروی و اندونیزیا، دیبرا لاینز، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است.

او تأکید کرده است که صحبت‌های وزیر خارجه‌ی کشور با وزیران خارجه‌ی کشورهای «مهم و کلان» همچنان ادامه می‌یابد.

به گفته‌ی سخن‌گوی این وزارت، در این گفت‌وگوها روی «موفقیت مذاکرات صلح، برآورده‌شدن خواست‌های برحق مردم و دولت افغانستان برای کاهش خشونت‌ها، تأمین آتش‌بس و صلح پایدار و باعزت» صحبت می‌شود.

این درحالی است که دور دوم مذاکرات صلح با گروه طالبان روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۱۷ جدی) طی یک نشست مقدماتی آغاز شد.

در پی آن هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و محمدنعیم، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان اعلام کردند که دو طرف در این نشست فیصله کرده‌اند تا تیم‌های تعیین‌شده برای بحث در مورد موضوعات شامل آجندا، فردا کار خود را آغاز کنند.

مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.

در دور نخست این مذاکرات که حدود سه ماه زمان گرفت، هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند.

هیأت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته‌ای مذاکرات توافق کردند.