راس ویلسون

سفارت امریکا در کابل: از طرح تشکیل حکومت موقت در افغانستان حمایت نمی‌کنیم

سفارت امریکا در کابل اعلام کرده است که این کشور خواهان تشکیل حکومت موقت در افغانستان نیست و از طرح آن نیز حمایت نمی‌کند.

راس ویلسون، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل امروز (چهارشنبه، ۲۴ جدی) در رشته‌تویتی گفته است که کشورش متعهد به ختم جنگ در افغانستان از طریق یک «توافق‌نامه‌ی سیاسی» است؛ طوری به گفته‌ی او، این توافق‌نامه حاکمیت، وحدت و دموکراتیک‌بودن افغانستان را تأمین کند.

راس ویلسون افزوده است که این توافق‌نامه‌ی سیاسی باید دستاوردهای ۱۹ سال گذشته را هم حفظ کند و اطمینان بدهد که افغانستان با خودش و همسایه‌هایش در صلح است.

او همچنان تأکید کرده که نتایج مذاکرات صلح افغانستان بستگی به خود افغان‌ها دارد و امریکا به این باور است که این نتایج باید بازتاب‌دهنده‌ی آرزوها و آرمان‌های مردم افغانستان باشد.

شارژدافیر سفارت امریکا در کابل گفته است که او و زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان راجع به تسریع گفت‌وگوهای صلح افغانستان در دوحه، با افغان‌ها گفت‌وگو کرده‌اند.

در همین حال، او تأکید کرده است که دور اول مذاکرات صلح در دوحه پیشرفت مهم داشته، اما هنوز کارهایی است که باید انجام شود.

راس ویلسون همچنان تأکید کرده است که خواست امریکا برای کاهش خشونت و آتش‌بس محکم و پابرجا است.

او درحالی این گفته‌هایش را در مورد تشکیل حکومت موقت در افغانستان مطرح می‌کند که اخیرا شماری از چهره‌های سیاسی در افغانستان آن را مطرح کرده‌اند. رییس‌جمهور اشرف غنی اما با طرح حکومت موقت مخالف کرده است.

او در یک مصاحبه‌ی اختصاصی با شبکه‌ی تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفته بود که انتقال قدرت از طریق اراده‌ی مردم به جانشین منتخبش از اهداف اساسی او است.

همچنان شماری از رسانه‌ها در روزهای اخیر به نقل از منابع‌شان گزارش کردند که زلمی خلیل‌زاد در جریان سفرش به کابل در دیدار با شماری از سیاسیون در مورد طرح تشکیل حکومت موقت بحث و گفت‌وگو کرده است.