نگرانی فیفا از نبود ظرفیت لازم برای برگزاری چهار انتخابات در یک سال

استقبال و نگرانی؛ فیفا: ظرفیت و امکانات لازم برای برگزاری چهار انتخابات در یک سال وجود ندارد

مؤسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) از اعلام آمادگی کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری چهار انتخابات در یک سال و حمایت حکومت از طرح این کمیسیون استقبال کرده است.

فیفا امروز (سه‌شنبه، ۳۰ جدی) در خبرنامه‌ای همچنان از نبود ظرفیت و امکانات لازم برای برگزاری انتخابات‌های شوراهای ولایتی، شورای ولسوالی‌ها، شهرداری‌ها و انتخابات پارلمانی غزنی در یک سال ابراز نگرانی کرده است.

در خبرنامه آمده است که کمیسیون مستقل انتخابات باید پیش از نهایی‌سازی طرح برگزاری چهار انتخابات پیش‌رو، اصلاحات لازم را در عرصه‌های مختلف تطبیق و در یک نشست مشورتی، طرح پیشنهادی نهادهای ناظر و احزاب سیاسی را جهت اصلاح مراحل مختلف در نظر می‌گرفت.

همچنان در خبرنامه آمده است که حکومت افغانستان باید در مورد تهیه‌ی بودجه‌ی مورد نیاز برای برگزاری چهار انتخابات وضاحت بدهد و منابع تمویل را نیز مشخص کند.

فیفا افزوده است: «اگر قرار است این انتخابات‌ها از بودجه‌ی ملی تمویل گردد، باید شامل سند بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ گردیده و با پارلمان/مجلس نمایندگان شریک شود و اگر از منابع خارجی تمویل می‌گردد، نیز مشخص شود.»

به گفته‌ی فیفا، یکی از اصول اساسی انتخابات، عمومی‌بودن آن است، اما وضعیت وخیم امنیتی افغانستان باعث عدم تطبیق این اصل خواهد شد. به باور این نهاد ناظر بر انتخابات، وضعیت امنیتی در تمام ولایات به‌شمول کابل نگران‌کننده است و برگزاری انتخابات در چنین وضعیت، پرچالش خواهد بود.

فیفا گفته است که حکومت افغانستان باید جهت تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی، کارکنان، ناظران و رأی‌دهندگان یک برنامه‌ی منظم را روی‌دست گیرد و به مردم از تأمین امنیت اطمینان دهد.

در بخشی از خبرنامه‌ی فیفا بر تلاش جدی حکومت به‌خاطر برگزاری انتخابات تأکید شده و آمده است: «اگر حکومت افغانستان نتواند پیش‌زمینه‌های لازم انتخابات را فراهم و زمینه‌ی انتخابات قابل قبول را مساعد سازد، روی میز مذاکره با طالبان نمی‌تواند با قاطعیت از جمهوریت و مردم‌سالاری و اساسی‌ترین رکن آن یعنی انتخابات دفاع کند.»

فیفا در ادامه گفته است که حکومت افغانستان نیاز دارد تا تحلیل واضح و همه‌جانبه از وضعیت مذاکرات صلح و نتایج آن بالای روند انتخابات را انجام دهد تا از تأثیرات منفی آن بر روند انتخابات جلوگیری شود.

به گفته‌ی این نهاد، افغانستان در شرایط خیلی حساس قرار دارد و نیاز است تا هر اقدام بااحتیاط و سنجش دقیق صورت گیرد تا از تأثیرات منفی آن بالای مردم‌سالاری و اعتماد مردم به روندهای ملی جلوگیری شود.

این درحالی است که اخیرا کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت افغانستان برای برگزاری چهار انتخابات در سال آینده‌ی خورشیدی اعلام آمادگی کرده است. روز گذشته، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) نیز ضمن ابراز نگرانی در این مورد، گفته بود که شرایط برای برگزاری چهار انتخابات در یک سال مساعد نیست.

به دنبال آن، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری امروز در یک یادداشت فیس‌بوکی گفته است که به‌خاطر تحکیم هرچه بیشتر پایه‌های جمهوریت، یکی از چهار انتخابات (شوراهای ولایتی، شورای ولسوالی‌های، شهرداری‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی) در فصل تابستان سال آینده‌ی خورشیدی برگزار می‌شود.

آقای صالح همچنان نوشته است که آرزوی حکومت برگزاری تمامی این انتخابات‌ها است، اما اگر به‌دلیل مشکلات لوجستیکی نتواند هر چهار انتخابات را برگزار کند، یکی را حتما برگزار خواهد کرد.