دولت جو بایدن توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان را بررسی می‌کند

دولت جو بایدن توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان را بررسی می‌کند

آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که او توافق‌نامه‌ی صلح امریکا – طالبان را بررسی می‌کند.

بلینکن این اظهارات را روز گذشته (سه‌شنبه، ۳۰ جدی) در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنای امریکا مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفته است: «باید به دقت بررسی کنیم که واقعا در مورد چه چیزهایی مذاکره شده. من هنوز از این جزییات آگاه نیستم.»

آنتونی بلینکن همچنان گفته است که امریکا می‌خواهد به این جنگ «به اصطلاح ابدی» پایان بدهد و نیروهایش را به خانه برگرداند.

او در عین حال تأکید کرده است: «می خواهیم تا حدودی ظرفیت برخورد با هرگونه بازگشت تروریزم که اصلا برای آن به آنجا [افغانستان] رفتیم را حفظ کنیم.»

توافق‌نامه‌ی صلح امریکا – طالبان در ماه حوت سال گذشته‌ی خورشیدی توسط زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه امریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

براساس این توافق‌نامه، امریکا تعهد سپرده است که تمام نیروهایش را تا ماه می سال جاری میلادی (۲۰۲۱) از افغانستان خارج می‌کند.

در مقابل، طالبان نیز تعهد سپرده‌اند که به هیچ گروهی اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را نمی‌دهند.

روز جمعه‌ی گذشته وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که شمار نیروهای این کشور در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است. دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که کاهش نیروهای خارجی بر وضعیت جنگ در افغانستان تأثیر منفی نمی‌گذارد.

از سوی هم، نامزد پیشنهادی جو بایدن درحالی از ارزیابی مجدد توافق‌نامه‌ی صلح امریکا – طالبان سخن گفته است که پیش از این مقام‌های ارشد دولت افغانستان نیز در مورد چگونگی این توافق‌نامه ابراز نظر کرده‌اند.

رییس‌جمهور اشرف غنی به بررسی این توافق‌نامه تأکید کرده است؛ زیرا به گفته‌ی او، بسیاری از موارد این توافق‌نامه مبهم است. امرالله صالح، معاون اول آقای غنی نیز در یک مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که امریکا به گروه طالبان بیش از حد امتیاز داده است.