بررسی توافق‌‎نامه‌ی امریکا و طالبان

مشاور امنیت ملی امریکا: تعهدات توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان را بازنگری می‌کنیم

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رییس‌جمهور جدید امریکا در صحبت با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که واشنگتن توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان را بررسی می‌کند.

کاخ سفید در اعلامیه‌ای گفته است که واشنگتن می‌خواهد ببیند که آیا طالبان به تعهداتش در قبال قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و مذاکرات معنی‌دار با دولت افغانستان و دیگر طرف‌های دخیل پایبند بوده یا خیر.

به نقل از اعلامیه، جیک سالیوان در این صحبت در مورد تعهد ایالات متحده‌ی امریکا به مشارکت این کشور با افغانستان برای تأمین صلح تأکید کرده است. حفظ دست‌آوردهای زنان، دختران و اقلیت‌های افغانستان به‌عنوان بخشی از روند صلح از دیگر موضوعات مورد بحث دو طرف بوده است.

مشاور امنیت ملی جو بایدن همچنان گفته است که ایالات متحده با تلاش‌های دیپلماتیک قوی و منطقه‌ای از روند صلح افغانستان پشتیبانی و طرف‌های مذاکرات را برای دست‌یابی به یک توافق سیاسی پایدار و تأمین آتش‌بس دایمی کمک می‌کند.

به گفته‌ی او، تمامی رهبران افغانستان باید از فرصت تاریخی پیش‌آمده برای صلح و ثبات استقبال کنند.

مشاور امنیت ملی جو بایدن در عین حال گفته است که در مورد یک استراتژی جمعی برای حمایت از آینده‌ی پایدار و امن برای افغانستان، با دولت افغانستان، متحدان ناتو و شرکای منطقه‌ای مشورت می‌کند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز صبح امروز در رشته‌تویتی نوشته است که او در صحبت تلفنی با همتای امریکایی‌اش بر تعهد افغانستان بر مشارکت بنیادی با ایالات متحده‌ی امریکا در زمینه‌های امنیت، صلح، مبارزه با تروریزم و تعامل منطقه‌ای تأکید کرده است.

آقای محب همچنان نوشته است که جیک سالیوان گفته که کشورش همکاری با دولت افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را به‌عنوان یک اولویت و کلید اهداف امنیت ملی امریکا می‌داند.

محب نوشته است که او و همتای امریکایی‌اش توافق کرده‌اند که برای دست‌یابی به یک آتش‌بس دایمی، صلح عادلانه و دوامدار در یک افغانستان دموکراتیک که قادر باشد دست‌آوردهای دو دهه‌ی گذشته را حفظ کند، تلاش می‌کنند.

جو بایدن خلیل‌زاد را در مقامش ابقا می‌کند

شبکه‌ی تلویزیون سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع نزدیک به دولت جدید امریکا گزارش کرده است که جو بایدن می‌خواهد زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی واشنگتن در امور صلح افغانستان را در مقامش ابقا کند.

سی‌ان‌ان گفته است که این یک اقدام بی‌سابقه خواهد بود؛ زیرا هر حزبی که با تغییر دولت در امریکا، تمام پست‌های سیاسی با گزینش افرادی از حزب حاکم، دچار تغییر می‌شود.

سی‌ان‌ان همچنان گفته است که ابقای خلیل‌زاد در مقامش در حال حاضر نشان‌دهنده‌ی تعهد اولیه‌ی دولت بایدن برای حفظ پایبندی به توافق‌نامه‌ی صلح امریکا – طالبان است؛ تا زمانی که این توافق‌نامه از سوی تیم جدید بررسی و سیاست دولت جدید امریکا در قبال افغانستان روشن شود.

زلمی خلیل‌زاد در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی از سوی دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا به‌عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی واشنگتن در امور صلح افغانستان گماشته شد. او پس از ماه‌ها مذاکره با طالبان، در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی توافق تاریخی را با این گروه در دوحه، پایتخت قطر به امضا رساند.

براساس این توافق‌نامه، امریکا تعهد سپرده است که تمام نیروهایش را تا ماه می سال جاری میلادی (۲۰۲۱) از افغانستان خارج می‌کند. در مقابل، طالبان نیز تعهد سپرده‌اند که به هیچ گروهی اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را نمی‌دهند.