رییس‌جمهور غنی

امریکا پس از بررسی توافق‌نامه‌ی دوحه با دولت افغانستان درباره‌ی آن مشورت می‌کند

رییس‌جمهور غنی:

رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که دولت جدید ایالات متحده‌ی امریکا به رهبری جو بایدن توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان را سریع بررسی و پس از آن با دولت افغانستان به‌صورت اساسی مشورت می‌کند تا دو دولت به یک نقشه‌ی راه مشترک برای تأمین منافع مشترک دست یابند.

آقای غنی این اظهارات را امروز (دوشنبه، ۶ دلو) در نشست کابینه مطرح کرده است. او گفته است که با آغاز به کار دولت جدید امریکا، فصل تازه‌ای در مناسبات میان واشنگتن و کابل باز شده و در آینده ادامه می‌یابد.

غنی افزوده است که در روز دوم ریاست‌جمهوری جو بایدن، مشاور امنیت ملی او نخستین بار با مشاور امنیت ملی افغانستان تلفنی صحبت کرده است.

به گفته‌ی رییس‌جمهور غنی، ایالات متحده‌ی امریکا جمهوری اسلامی افغانستان و نیروهای امنیتی افغان را شریک اساسی خود می‌داند. او تأکید کرده است که مناسبات امریکا و افغانستان در سطح عالی دولت به دولت خواهد بود.

از سوی هم، رییس‌جمهور غنی گفته است که قانون دفاعی امریکا از کنگره‌ی این کشور پاس شده است که کمک‌های کافی به نیروهای امنیتی افغانستان و تجهیز و تمویل این نیروهای را تضمین کرده است.

او در مورد قرارداد امنیتی کابل – واشنگتن نیز گفته است که این قرارداد پابرجاست و ادامه می‌یابد. قرارداد امنیتی کابل – واشنگتن در سال ۲۰۱۴ میلادی به امضا رسیده بود.

جو بایدن به تاریخ اول دلو به‌عنوان چهل‌وششمین رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا سوگند خورد. در دومین روز کاری بایدن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی او با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان تلفنی صحبت کرد.

او در این تماس تلفنی گفته بود که واشنگتن توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان را بررسی می‌کند تا ببیند که آیا طالبان به تعهداتش در قبال قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و مذاکرات معنی‌دار با دولت افغانستان و دیگر طرف‌های دخیل پایبند بوده یا خیر.