تماس تلفنی غنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا

تماس تلفنی غنی با وزیر خارجه‌ی امریکا؛ «توافق‌نامه‌ی دوحه زیر بررسی است»

ارگ ریاست‌جمهوری کشور از تماس تلفنی رییس‌جمهور اشرف غنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا خبر داده است.

در خبرنامه‌ای ارگ آمده است که این تماس تلفنی شام روز گذشته (پنج‌شنبه، ۹ دلو) انجام شده و دو طرف در مورد رواط میان دو کشور و پیشرفت‌های اخیر در روند صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی امریکا در بیانیه‌ای گفته است که آنتونی بلینکن در این تماس تلفنی به رییس‌جمهور غنی گفته است که واشنگتن در حال بررسی توافق سال گذشته‌ی امریکا و طالبان است.

براساس این بیانیه، وزیر خارجه‌ی امریکا بر حمایت قاطعانه‌ی دیپلماتیک کشورش از روند صلح با تمرکز بر دست‌یافتن به یک راه حل سیاسی دوامدار و عادلانه و همچنان آتش‌بس دایمی و جامع که به نفع تمام مردم افغانستان باشد، تأکید کرده است.

او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که تمام رهبران افغانستان از فرصت تاریخی پیش‌آمده برای صلح حمایت و پیشرفت‌های دو دهه‌ی اخیر در زمینه‌های حقوق بشر، آزادی‌های مدنی و نقش زنان در جامعه افغانستان را حفظ کنند.

وزیر خارجه‌ی امریکا تعهد کرده است که برای تعیین یک استراتژی دسته‌جمعی در حمایت از آینده‌ی باثبات، مستقل، دموکراتیک و امن افغانستان با دولت این کشور، متحدان ناتو و شرکای بین‌المللی رایزنی کند.

در همین حال، در خبرنامه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که وزیر خارجه‌ی امریکا از افزایش خشونت‌ها و ترورهای هدفمند در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن‌را محکوم کرده است.

براساس این خبرنامه، آنتونی بلینکن از قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز قدردانی کرده و گفته است که از برقراری صلح معنادار و پایدار که هدف اساسی و همه‌جانبه‌ی امریکا است، حمایت و در عین حال برای تأمین آتش‌بس تلاش می‌کنند.

ارگ ریاست‌جمهوری همچنان در این خبرنامه گفته است که وزیر خارجه‌ی امریکا از تماس تلفنی جو بایدن، رییس‌جمهور آن کشور به رییس‌جمهور غنی در آینده‌ی نزدیک خبر داده است.

وزیر خارجه‌ی امریکا درحالی از آغاز بررسی توافق‌نامه‌ی دوحه خبر داده است که یک روز پس از آغاز به کار جو بایدن به‌عنوان چهل‌وششمین رییس‌جمهور امریکا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی او در صحبت تلفنی با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفته بود که واشنگتن توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان را بررسی می‌کند.

او همچنان گفته بود که واشنگتن می‌خواهد ببیند که آیا طالبان به تعهداتش در قبال قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و مذاکرات معنی‌دار با دولت افغانستان و دیگر طرف‌های دخیل پایبند بوده یا خیر.

توافق‌نامه‌ی دوحه در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی توسط زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی و رییس دفتر طالبان در قطر به امضا رسید.

براساس این توافق‌نامه، امریکا تعهد سپرده است که تمام نیروهایش را تا ماه می سال جاری میلادی (۲۰۲۱) از افغانستان خارج می‌کند. در مقابل، طالبان نیز تعهد سپرده‌اند که به هیچ گروهی اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را نمی‌دهند.

پنتاگون: طالبان به وعده‌هایش عمل نکرده‌اند

در همین حال، جان کِربی، سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) روز گذشته گفته است که طالبان به وعده‌هایش در توافق‌نامه‌ی دوحه عمل نکرده، خشونت‌ها را کاهش نداده و رابط با القاعده را قطع نکرده است.

او افزوده است که امریکا به خروج کامل نیروهایش از افغانستان متعهد است، اما طالبان باید روابط خود با القاعده را قطع کنند و خشونت‌ها را نیز کاهش دهند.

سخن‌گوی پنتاگون همچنان گفته است: «اگر طالبان به تعهدات خود عمل نکنند و تروریزم را کنار نگذارند، حملات خشونت‌بار در برابر نیروهای امنیتی افغانستان را متوقف نکنند، بعید است که راهی برای مذاکره و راه حل نهایی وجود داشته باشد. البته ما هنوز هم به آن متعهد هستیم.»

گروه طالبان اما در اعلامیه‌ای این ادعای وزارت دفاع امریکا را رد کرده است. در اعلامیه‌ی طالبان آمده است که این گروه به تمامی بندهای توافق‌نامه‌ی دوحه تعهد دارد و آن‌را عملی می‌کند.

در اعلامیه همچنان آمده است: «عملی نمودن پیمان دوحه یگانه راه حل معضله فعلی است. از جهت امریکایی هم می‌خواهیم که پیمان دوحه را رعایت کند.»

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز که در رأس هیأتی از این گروه به مسکو رفته است، امروز در یک نشست خبری ادعای پنتاگون در مورد رابطه‌ی طالبان با القاعده را رد کرده است.

او ادعا کرده است که در توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان تشکیل «حکومت جدید اسلامی» در افغانستان ذکر شده است. او در عین حال مدعی شده است که حکومت افغانستان در برابر صلح مانع ایجاد می‌کند.