وحید عمر

طالبان در مقابل اقدامات دولت برای تأمین صلح، هیچ قدمی برنداشته‌اند

مشاور رییس‌جمهور:

وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور اشرف غنی و رییس عمومی اداره‌ی ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری می‌گوید که طالبان هنوز قدمی به‌منظور نشان‌دادن نیت‌شان برای تأمین صلح در کشور برنداشته‌اند.

آقای عمر که امروز (شنبه، ۱۱ دلو) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «ما به عنوان نظام و دولت مشروع افغانستان، چندین قدم برداشتیم به خاطر رسیدن به یک صلح پایدار و یک صلح با عزت. [اما] هیچ قدم‌های ما از جانب مقابل (طالبان) با گذاشتن یک قدم استقبال نشد.»

او افزود که دولت افغانستان هر قدمی که برای تأمین صلح برداشته، جانب طالبان «شرط‌ها» و «تهدیدات» بیشتری را هم مطرح کرده است. مشاور رییس‌جمهوری کشور تأکید کرد که این موضوع برای مردم افغانستان و جهان آشکار است.

او گفت که طالبان هیچ گونه اقدامی را که نشان‌دهنده‌ی نیت این گروه برای تأمین صلح باشد، نیز اتخاذ نکرده‌اند.

در همین حال، وحید عمر صلح را خواست برحق مردم افغانستان خوانده، تأکید کرد که نخستین گام برای نشان‌دادن نیت صلح، قبول آتش‌بس است. او تأکید کرد هر کسی که نیت صاقانه برای تأمین صلح دارد، در نخست باید به کشتن مردم افغانستان، تخریب تأسیسات عامه و تهدید بیشتر مردم افغانستان پایان دهد.

از سویی هم، آقای عمر گفت که افغانستان امروز با افغانستان ۲۰ سال قبل در دوره‌ی طالبان، تفاوت زیاد پیدا کرده و طالبان باید با افغانستان «نو» کنار بیایند. او به‌صورت ضمنی با اشاره به سخنان روز گذشته‌ی شیرمحمدعباس استانکزی، معاون سیاسی دفتر این گروه در قطر گفت که طالبان طرح‌هایی را که در تاریخ محکوم شده، نباید دوباره ارایه کند.

او تأکید کرد که تمامی راه‌های برگشت به گذشته هم از طریق جنگ و هم از طریق «معامله» مسدود است و این برگشت مقدور نیست.

مشاور رییس‌جمهور گفت که مردم افغانستان خواهان صلحی است که در نتیجه‌ی آن، نظام سیاسی و ارزش‌های جدید افغانستان حفظ شود. او افزود که مردم افغانستان به‌خاطر حفظ این ارزش‌ها تا امروز قربانی داده‌اند و در «میدان صلح» نیز آماده‌اند که قربانی بدهند؛ طوری که به گفته‌ی وحید عمر، برآیند صلح باعث استحکام نظام، دموکراسی، کثرت‌گرایی و مراجعه به آرای مردم افغانستان به‌خاطر انتخاب زعامت بیانجامد.

همچنان او افزود که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان دو هفته است که منتظر آغاز مذاکرات با طالبان است، اما این گروه هیچ علاقه‌ای به پیشبرد مذاکرات ندارد.

آقای عمر درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که شیرمحمدعباس استانکزی، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر روز گذشته در یک کنفرانس خبری در مسکو گفته بود که اگر اشرف غنی سر از امروز از جنگ دست بردارد و اعلام کند که از قدرت کنار می‌رود، طالبان نیز حاضر است با حکومت جدید کار کند.

استانکزی همچنان گفته است که اگر مذاکرات صلح به موفقیت برسد و صلح در افغانستان تأمین شود، حکومت اشرف غنی از بین می‌رود و یک حکومت جدید اسلامی تشکیل می‌شود.

به گفته‌ی او، اشرف غنی به صلح صادق نیست و به‌خاطر ترس از ایجاد یک حکومت اسلامی جدید، در برابر صلح سنگ‌اندازی می‌کند.

ساعاتی پس از این اظهارات شیرمحمدعباس استانکزی، ارگ ریاست‌جمهوری به آن واکنش نشان داد. دواخان مینه‌پال، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در تویتی نوشته بود که دوره‌ی کار رییس‌جمهور را قانون اساسی تعیین کرده است.

او افزوده بود که رییس‌جمهور کنونی پس از تکمیل دوره‌ی کار خود قدرت را به کسی می‌سپارد که براساس آرای مردم انتخاب شده باشد.

از سویی هم، این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دو طرف در شهر دوحه، پایتخت قطر برای انجام مذاکرات حضور دارند. هفته‌ی گذشته، نادر نادری، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان گفته بود که هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان چندین روز است که آماده‌ی برگزاری نشست رسمی و بحث برای ختم جنگ نشده است.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح نیز امروز گفته است که جانب طالبان هنوز آماده‌ی نشستن به میز مذاکره با هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان نیست.