نسخه‌ی افغانی داعش؟!

علینا حافظی

دیروز در ولایت غور، کمی از نیمه‌‌شب گذشته، سه موتر فلانکوچ مملو از مسافرانی که به قصد کابل در حرکت بودند، به کمین شبانه‌ی طالبان برمی‌خورند. طالبان، مسافران را مجبور به نشان دادنِ کارت‌های هویت‌شان می‌کنند. به گفته‌ی والی غور، تفنگ به‌دستانِ طالب، پس از تشخیص قومیت آن‌ها، 14 نفر را که از قوم «هزاره» بودند، پس از شکنجه، تیرباران می‌کنند. دیگران، رها می‌شوند.

پس از کشتن هفده‌‌ جوان هزاره در دایکندی توسط طالبان، این دومین کشتاری است که از آن بوی گندیده‌ی «داعش» ساطع است. هرچند، هویت تروریستی طالب، به‌صورت باالقوه یک نگرانی جدی است و در هر حالت، یک خطر جدی به شمار می‌آید؛ اما از استراتژیِ جدید آن‌ها، می‌شود نگرانِ نفوذ ایدیولوژی داعش در افغانستان بود.

من هزاره نیستم و از آدرس یک دختر دورگه‌ی پشتون-تاجک، به‌خوبی خطرها‌ و آسیب‌های جدی نفوذ احتمالی این ایدیولوژی را در قدم اول در جامعه‌ی پشتون و اهل تسنن حس می‌کنم. عمل‌ها و جنایت‌های داعش در عراق و به‌خصوص در بصره و موصل، نشان دادند که اولین قربانیان آن‌ها، سنی‌ها اند. بیش‌ترین سهم را از جنایت‌های آن‌ها هم اهل تسنن عراق تحمل کرده‌اند. فتوای جهادالنکاح و ختنه‌ی بیش از 4 میلیون زن در موصل، در مناطق سنی‌نشین عراق صادر شده است. شیعه‌ها به دلیل این‌که موضع مشخصی در قبال این نوع نیروها و گروه‌ها دارند، کم‌تر آسیب می‌بینند، ولی عوام سنی‌ها به این پندار که این نوع گروه‌ها به لحاظ مذهبی به آنان نزدیک اند و چه بسا که آن‌ها را حمایت خواهند کرد، خطر آن‌ها را جدی نمی‌گیرند و دقیقاً بزرگ‌ترین خطر، در همین جا کلید می‌خورد. به فرضِ احتمالی نفوذ داعش که بِه شخصه ظهور آن‌ها را در کشور محتمل می‌دانم، اولین و جدی‌ترین آسیب‌ها را اهل تسنن افغانستان خواهند خورد؛ چون افکار عمومی عوام سنی‌ها و بیش‌تر پشتون‌ها، به همان پندارِ سنی‌های عراق خواهد بود. همان طوری که طالبان بیش‌ترین ضربه را به پشتون‌ها زده‌اند، اگر داعش در قالب طالبان در افغانستان ظهور کند، به‌طبع اولین ضربه‌های مهلک، بر جامعه‌ی پشتون وارد می‌شوند‌.

به بزرگان و سیاست‌مداران همه‌ی اقوام توصیه می‌کنم که این خطر را خیلی جدی بگیرند و در این خصوص با یک استراتژی جدی و حساب شده وارد میدان شوند. داعش، برای همه یک خطر باالقوه به حساب می‌آید و همه را در آتش افراط‌گرایی نفرت‌برانگیزش آتش خواهد زد. اگر کسی می‌پندارد که کشتارِ چهارده هزاره در غور، به‌نفع یکی از طرف‌هاست، بزرگ‌ترین پندار اشتباه را در خود پرورانده است. گلوی همگان را خواهد گرفت این پدیده‌ی مطرود!

یادِ قربانیان بی‌دفاع گرامی باد!

دیدگاه‌های شما
  1. Thanks for ones marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you’re a great author.I will ensure that I bookmark your blog and may come back from now on. I want to encourage continue your great writing, have a nice evening!|

  2. You should pick the media(or medium) depending on what
    grow system you ultimately choose, with a little research this is easy.
    Such as MH lights, HPSG grow lights might also trigger plants to lose, therefore once again, it is advisable
    to location your individual plants far away which has a
    minimum of 12 to 18 in. Led grow lights quebec LED aquarium lights make the aquarium looks beautiful and have many advantages over other lights also.

    Try to think about installing some sconce wall lights to you could make your
    business grow. As I sifted through the search for health effects of
    Fluorescent lighting I stayed with the government and health-care
    sites.

  3. Rise up stretching your calves for ten seconds and then lower back down.
    Phytolacca mastitis Also check out a couple of services that will enable that you record a
    mobile phone conversation when you’re with a call.

    A vegan’s diet includes foods such as: beans, lentils, nuts,
    seeds, soya products (for protein), whole grain products, vegetables,
    fruits and healthy oils. But Growing an Aloe Vera plant uses a bit different care in that case your typical plant.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *