چرا نیروهای امنیتی با مردم ولسوالی حصه اول بهسود میدان وردک درگیر شدند؟

هیأت دولت که برای بررسی چگونگی وقوع حادثه‌ی بهسود رفته بود، دوباره به کابل برگشت

منبعی در دفتر شورای امنیت ملی کشور تأیید می‌کند هیأت باصلاحیت حکومتی که صبح امروز (یک‌شنبه، ۱۲ دلو) برای بررسی چگونگی وقوع حادثه‌ی ولسوالی حصه‌ی اول بهسود به ولایت میدان‌وردک رفته بود،‌ دوباره به کابل برگشته است.

این منبع که نخواست نامش در خبر ذکر شود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که هواپیمای حامل این هیأت به‌دلیل مساعدنبودن وضعیت هوا نتوانسته در ولسوالی حصه‌ی اول بهسود نشست کند و دوباره به کابل برگشته است.

صبح امروز دفتر شورای امنیت ملی کشور اعلام کرد که این هیأت با صلاحیت حکومت به ریاست دگر جنرال عبادالله عباد، معاون این دفتر به ولسوالی حصه‌ی اول بهسود رفته است.

همچنان گفته شده بود که معاون اداره مستقل ارگان‌های محلی، معاون ریاست عمومی امنیت ملی، رییس ارکان معینیت ارشد امنیتی، عضو شورای ولایتی میدان‌وردک، مشاور رییس‌جمهور در امور مردمی و متنفذین ولایت میدان‌وردک عضویت این هیأت را دارند.

طبق اعلامیه‌ی دفتر شورای امنیت ملی، این هیأت مؤظف شده است تا رویداد پیش‌آمده را به‌صورت دقیق و همه‌جانبه بررسی کرده و در روشنایی قوانین نافذه‌ی کشور اقدام کنند. رسیدگی عاجل به کشته و زخمیان یکی دیگر از اهداف این هیأت گفته شده است.

در اعلامیه‌ی دفتر شورای امنیت ملی آمده است که حادثه‌ی ولسوالی حصه‌ی اول بهسود به اثر درگیری میان نیروهای امنیتی و خیزش مردمی به میان آمده است که در آن شماری کشته و زخمی شده‌اند.

در این اعلامیه آمار مشخصی از تلفات ارائه نشده است، اما پیشتر وزارت داخله گفته بود که در نتیجه‌ی درگیری میان افراد مسلح مربوط به علی‌پور و نیروهای امنیتی، «نُه تن از افراد مسلح علی‌پور کشته و هفت تن آن‌ها» زخمی شدند و شماری از نیروهای امنیتی و پنج تن از مردم محل نیز زخمی شده‌اند.

مهدی راسخ، عضو مجلس نمایندگان روز گذشته گفته بود که در پی شلیک نیروهای امنیتی، ۱۱ غیرنظامی به‌شمول کودکان کشته، ۲۵ نفر زخمی و بیش از ۱۵۰ غیرنظامی و موسفیدان محل گروگان گرفته شده‌اند.