خروج نیروهای امریکایی

رویترز: نیروهای خارجی در زمان پیش‌بینی شده افغانستان را ترک نمی‌کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از دست‌کم چهار مقام ناتو گزارش کرده است که نیروهای خارجی در زمان تعیین‌شده در توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان، افغانستان را ترک نمی‌کنند.

یکی از مقام‌های نیروهای خارجی در افغانستان نیز به رویترز گفته است که خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به این دلیل که شرایط از قبل تعیین‌شده در این زمینه رعایت نشده، قرار نیست تا آخر ماه اپریل سال جاری اتفاق بیفتد.

او همچنان گفته است که با آغاز به کار دولت جدید در امریکا به رهبری جو بایدن، در سیاست‌گذاری این کشور تغییرات به میان می‌آید و عواقب یک خروج شتاب‌زده نیز سنجیده خواهد شد.

براساس توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان، نیروهای خارجی قرار بود تا اوایل ماه می سال جاری میلادی از افغانستان خارج شوند. طالبان نیز تعهد کرده که روابط با القاعده را قطع می‌کند و اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگر از جمله امریکا استفاده شود.

این درحالی است که وزارت خزانه‌داری امریکا اخیرا گفته است که طالبان و القاعده متحدان نزدیک باقی مانده و به روابط‌شان ادامه داده‌اند. وزارت دفاع امریکا نیز گفته است که طالبان به وعده‌هایش عمل نکرده و خشونت‌ها را کاهش نداده‌اند.

از سوی هم، اوانا لونگسکو، سخن‌گوی ناتو به رویترز گفته است که این سازمان تا کنون هیچ تصمیمی در این مورد نگرفته است. او گفته است که شرکای ناتو در نشست وزیران دفاع این سازمان که در ماه فبروری برگزار می‌شود، در این مورد بیشتر مشورت خواهند کرد.

به گفته‌ی او، هیچ یک از متحدان ناتو نمی‌خواهد بیشتر از زمان لازم در افغانستان حضور داشته باشند، اما هر گونه حضور وابسته به شرایط خواهد بود.

اوانا لونگسکو همچنان گفته است که در حال حاضر حدود ده‌هزار نیروی خارجی به‌شمول نیروهای امریکایی در افغانستان حضور دارند.

در گزارش رویترز به نقل از منبعی از ناتو آمده است که این نیروها تا ماه می افغانستان را ترک نمی‌کنند، اما برنامه‌ی پس از آن مشخص نشده است.

علی‌رغم این گزارشات، شمار نیروهای امریکایی در آخرین روزهای کاری دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا به پایین‌ترین حد آن یعنی ۲۵۰۰ نفر کاهش یافت.

در دوحه اما مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان جدا از توافق روی طرزالعمل آن، دیگر هیچ پیشرفتی نداشته است.