دیدار وزیر خارجه‌ی امریکا با خلیل‌زاد

وزیر خارجه‌ی امریکا با زلمی خلیل‌زاد در مورد صلح افغانستان صحبت کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در تویتی از دیدار با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی این کشور در امور صلح افغانستان خبر داده است.

بلینکن نوشته است که در دیدار با خلیل‌زاد در مورد حفاظت امریکا در برابر تهدیدهای تروریزم، دست‌یابی به یک توافق سیاسی عادلانه و پایدار و همچنان برقراری آتش‌بس دایمی و جامع در افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است.

خلیل‌زاد نیز در رشته‌تویتی نوشته است که وزیر خارجه‌ی امریکا را درباره‌ی روند مرور راهکار امریکا در افغانستان آگاه ساخته و با او در مورد تمرکز بر استراتژی مبتنی بر شرایط بحث کرده است.

به گفته‌ی خلیل‌زاد، این استراتژی صلح را در افغانستان به ارمغان می‌آورد، آینده‌ی پایدار را برای شهروندان افغانستان تضمین و از استفاده از خاک افغانستان برای تهدید امریکا و متحدانش نیز جلوگیری می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترمپ به‌حیث نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان تعیین شد. او پس از ماه‌ها مذاکره، توافق‌نامه‌ی دوحه را با طالبان امضا کرد.

با روی‌کار آمدن دولت جدید امریکا به رهبری جو بایدن، آقای خلیل‌زاد نیز در مقامش ابقا شده است.

پیشتر سی‌ان‌ان به نقل از سه مقام امریکایی گزارش کرده بود که ابقای خلیل‌زاد در مقامش در حال حاضر نشان‌دهنده‌ی تعهد اولیه‌ی دولت بایدن برای حفظ پایبندی به توافق‌نامه‌ی دوحه است؛ تا زمانی که این توافق‌نامه از سوی تیم جدید بررسی و سیاست دولت جدید امریکا در قبال افغانستان روشن شود.

از سوی هم، دولت جدید امریکا گفته است که در حال بررسی توافق‌نامه‌ی دوحه است تا اطمینان یابد که طالبان به تعهداتش عمل کرده است یا خیر.

رییس‌جمهور اشرف غنی نیز ضمن استقبال از این تصمیم، گفته است که دولت بایدن پس از بررسی توافق‌نامه‌ی دوحه، با دولت افغانستان نیز مشورت می‌کند تا نقشه‌ی راه آینده میان دو کشور ترسیم شود.