سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری

صلحی که به لغو نظام جمهوری و قانون اساسی منجر شود، خشونت‌ها را افزایش می‌دهد

معاون دوم ریاست‌جمهوری:

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید در صورتی که روند صلح افغانستان به انحلال و لغو نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی این کشور منجر شود، صلح واقعی را در پی نخواهد داشت و ممکن است خشونت‌ها به انواع و اشکال مختلف ادامه یابد.

آقای دانش که امروز (جمعه، ۲۴ دلو) در مراسم اولین سالیاد محمدباقر محقق، فرزند محمد محقق در کابل صحبت می‌کرد، گفت که ادامه‌ی نظام سیاسی کنونی افغانستان و قانون اساسی ضامن بقا و تداوم ثبات و صلح در افغانستان است.

دانش همچنان گفت که انحلال نظام به این معنا است که مردم افغانستان باید نظام مورد نظر طالبان و یا امارت اسلامی را بپذیرند، درحالی که هیچ کسی به‌شمول متحدان افغانستان و کشورهای همسایه چنین نظامی را تحمل کرده نمی‌توانند.

او در مورد طرح حکومت موقت نیز گفت که این طرح به معنای بازگشت به گذشته و فروپاشی نظام است. به گفته‌ی او، حکومت موقت در شرایطی خوب است که کشور شاهد یک نوعی از فروپاشی و انحلال نظام باشد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری بر حفظ انسجام سیاسی و تحکیم وحدت ملی افغانستان تأکید کرد و آن‌را یک ضرورت حیاتی خواند. آقای دانش گفت که هر گونه شکاف بین مردم افغانستان خطرناک‌تر از جنگ است و افغانستان را یک‌بار دیگر در سراشیبی سقوط قرار خواهد داد.

سرور دانش در بخشی از صحبت‌هایش افزود که مذاکرات میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در حالت نسبی بُن‌بست قرار گرفته است.

آقای دانش گفت که طالبان برای تأمین صلح در کشور از خود صداقت و جدیت نشان نداده و تعهدات امریکا و طالبان برای کاهش خشونت‌ها نیز عملی نشده است.

او علاوه کرد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان در نشستی که رییس‌جمهور و شماری از رهبران سیاسی در آن حضور داشتند، با لحن تهدیدآمیز گفته بود در صورتی که ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان رها نشوند، خشونت‌ها تشدید می‌شود.

با این حال، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفت که حکومت افغانستان براساس فیصله‌ی لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، این تعداد زندانیان طالبان را رها کرد، اما نه تنها که خشونت‌ها کاهش نیافت، بلکه از آن زمان تا کنون موجی از خشونت‌ها در بخش‌های مختلف کشور در جریان است.

در این مراسم شماری دیگر از رهبران سیاسی نیز سخنرانی کردند. محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان گفت که فرصت خوبی برای تأمین صلح در کشور و ختم جنگ و خون‌ریزی فراهم شده و باید از آن به نفع مردم افغانستان استفاده شود.

محمد محقق، مشاور ارشد رییس‌جمهور اشرف غنی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز گفت که تمام مردم افغانستان در آرزوی صلح هستند و افغانستان نباید یک‌بار دیگر در باتلاق جنگ داخلی سقوط کند.

آقای محقق همچنان گفت که فرماندهان طالبان از شمال کشور برای فراگیری آموزش‌های نظامی به پاکستان رفته‌اند. او از دولت خواست که آمادگی جنگ با طالبان و دفاع از کشور را داشته باشد.