حکومت موقت

اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان: طالبان هیچ سخنی درباره‌ی حکومت موقت نزده‌اند

شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان می‌گویند که گروه طالبان تا کنون هیچ سخنی در مورد حکومت موقت مطرح نکرده است.

داکتر رسول طالب، عضو این هیأت امروز (یک‌شنبه، ۱۲ دلو) در یک نشست آنلاین با خبرنگاران گفت که در آجنداهای مطرح‌شده هیچ موضوعی درباره‌ی حکومت موقت نیست.

غلام فاروق مجروح، عضو دیگر هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان نیز گفت که طالبان نیز ۲۲ مورد را برای آجندای مذاکرات پیشنهاد کرده‌اند که نظام اسلامی و زعامت موارد مهم پیشنهادات طالبان است. او تأکید کرد که هیأت طالبان تا کنون تعریفی از نوع نظام آینده ارائه نکرده‌اند.

در روزهای گذشته بحث حکومت موقت در رسانه‌ها مطرح بوده است. مقام‌های ارشد دولت افغانستان به طرح حکومت موقت واکنش نشان داده‌اند.

ارگ ریاست‌جمهوری گفته است که دوره‌ی کار رییس‌جمهور را قانون اساسی تعیین کرده و رییس‌جمهور غنی قدرت را به کسی می‌سپارد که براساس آرای مردم انتخاب شده باشد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور غنی نیز گفته است که تشکیل «حکومت موقت» در افغانستان به معنای ایجاد فرصت دایمی برای مداخله‌ی کشورهای خارجی است.

از سوی هم، داکتر رسول طالب گفت که هیچ دلیلی برای تأخیر در آغاز مذاکرات وجود ندارد، بلکه هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان شجاعت و غیرت صلح کردن ندارد. او گفت آنچه که از سوی طالبان مطرح شده، همه بهانه است.

به گفته‌ی او، ممکن اعضای هیأت طالبان خارج از میز مذاکره مطالبی را مطرح کنند که تمام آن جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و تلاشی است برای انحراف افکار عامه.

ظاهرا اشاره‌ی طالب به سخنان چند روز پیش شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی دفتر طالبان در مسکو بود. استانکزی در یک نشست خبری در مسکو گفته بود که اشرف غنی مانع صلح است و به هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت صلاحیت کافی برای مذاکره نداده است.

به گفته‌ی رسول طالب، میان اظهارات و اقدامات عملی طالبان دوگانگی وجود دارد و این دوگانگی باید از سوی این گروه برطرف شود. او گفت: «آنان [طالبان] در دفاع از مسایلی که مطرح می‌کنند، در مقابل هیأت ما در میز مذاکره با مشکل مواجه هستند.»

این عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان همچنان گفت که طالبان میز مذاکره را رها کرده و با سفر به کشورهای دیگر برای دریافت دیدگاه‌های آنان، بهانه‌های غیرموجه و غیرقابل قبول را پیش می‌کشد.

آقای طالب تأکید کرد که گاها اگر طالبان مذاکره را قطع می‌کنند، بیان‌کننده‌ی موقف بلندتر این گروه نیست و تا زمانی که یافتن راه‌حل برای جنگ افغانستان از طریق گفت‌وگو را به‌عنوان یک واقعیت نپذیرند، در عمل‌کردشان نوسانات وجود خواهد داشت.

او در عین حال گفت که تا کنون مذاکره به بُنبست نرسیده، بلکه دچار رکود و وقفه شده است. به گفته‌ی او، دلیل این وقفه طالبان هستند، درحالی که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی به جلوگیری از ضایع شدن فرصت برای حل مشکل افغانستان تأکید دارد.

شریفه زرمتی وردک، عضو دیگر هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان گفت که بدون مذاکره، کشورهای دیگر مشکل افغانستان را حل نمی‌کنند. خانم زرمتی همچنان گفت که در حال حاضر روی آتش‌بس اجماع وجود دارد. او ابراز امیدواری کرد که طالبان نیز این موضوع را بیپذیرند و هرچه زودتر به میز مذاکره حاضر شوند.

او گفت: «آتش‌بس اولویت اساسی در آجندای پیشنهادی ما بوده است. هر نوع مشوره از سوی مردم صورت بگیرد ما طبق آن عمل می‌کنیم. منتظر هستیم که جانب مقابل [طالبان] به جلسات حاضر شوند.»

غلام فاروق مجروح نیز گفت که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان ۲۸ مورد را زیر شش عنوان برای آجندای مذاکرات پیشنهاد کرده است.

به گفته‌ی او، قطع جنگ و خون‌ریزی، آتش‌بس و مشارکت سیاسی عادلانه که نظام افغانستان آینه‌ی تمام‌نمای مردم افغانستان باشد و همه در آن احساس آرامش کنند، موضوعات اساسی هیأت جمهوری اسلامی افغانستان است.

همین طور، شریفه زرمتی وردک در واکنش به اظهارات شیرمحمد عباس استانکزی در مورد استعفای رییس‌جمهور غنی گفت که آقای غنی کرسی ریاست‌جمهوری را از طریق انتخابات به‌دست آورده است.

داکتر رسول طالب در پاسخ به پرسش اطلاعات روز در مورد پیش‌شرط طالبان برای رهایی زندانیان این گروه گفت: «طالبان رهایی زندانیان خود را از امریکا می‌خواهند ولی به ما ارتباط ندارد. طالبان رهایی زندانیان خود را در آجندای مذاکره مطرح نکرده‌اند.»

او در عین حال تأکید کرد که پیش‌شرط گذاشتن برای مذاکره مشکل را نه تنها که حل نمی‌کند، بلکه بیشتر می‌کند.

طالب گفت: «ما توقع داشتیم که اگر بحث رهایی زندانیان مهم می‌بود، طالبان باید در آجندا شامل می‌کرد. ما آمادگی بحث روی تمام مسایلی که وجود دارد، را داریم. راه‌حل منطقی این است که ما و طالبان مسایل را مطرح کرده و روی آن گفت‌وگو کنیم.»

مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۲ سنبله سال جاری میان هیأت‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان در دوحه آغاز شد. این مذاکرات پس از توافق روی طرزالعمل آن به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای آن موقتا متوقف شد. دور دوم مذاکرات در شانزدهم جدی از سر گرفته شد.

هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که هیأت طالبان از مدتی به این طرف آماده‌ی برگزاری نشست عمومی نشده است.