گلبدین حکمتیار

حکمتیار: امریکا قصد دارد از توافق‌نامه‌ی دوحه عقب‌نشینی کند

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که از آخرین اظهارات جو بایدن، رییس‌جمهور جدید ایالات متحده‌ی امریکا در مورد افغانستان چنین برداشت می‌شود که امریکا قصد عقب‌نشینی از توافق‌نامه‌ی دوحه را دارد.

آقای حکمتیار که امروز (یک‌شنبه، ۲۶ دلو) در مراسم سی‌ودومین سال‌روز اخراج قشون سرخ شوروی در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که عقب‌نشینی امریکا از توافق‌نامه‌ی دوحه هیچ توجیه عقلانی، منطقی و اخلاقی ندارد.

به گفته‌ی حکمتیار، توافق‌نامه‌ی دوحه، توافق‌نامه‌ی یک شخص با طالبان نه، بلکه توافق‌نامه‌ی نظام و دولت امریکا با این گروه است و نباید اختلافات حزبی و شخصی جو بایدن با دونالد ترمپ رییس‌جمهور پیشین امریکا، باعث شود که قصر سفید از این توافق‌نامه عقب‌نشینی کند.

او امضای توافق‌نامه‌ی دوحه میان امریکا و طالبان را ضرورت امریکا خواند و گفت که این کشور هیچ انتخاب دیگری جز خارج شدن از افغانستان ندارد.

حکمتیار تأکید کرد که جو بایدن نه با ادامه‌ی جنگ در افغانستان می‌تواند دست‌آورد داشته باشد و نه هم با نقض توافق‌نامه‌ی دوحه. به باور او، آقای بایدن نمی‌تواند با فشار طالبان را وادار به «تنازل» کند.

گبدین حکمتیار این اظهارات را درحالی مطرح می‌کند که دولت جدید ایالات متحده‌ی امریکا به رهبری جو بایدن اعلام کرده است که توافق‌نامه‌ی دوحه را بازنگری می‌کند.

دولت جو بایدن گفته است که می‌خواهد ببیند که آیا طالبان به تعهداتش در قبال قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و مذاکرات معنی‌دار با دولت افغانستان و دیگر طرف‌های دخیل پایبند بوده یا خیر.

توافق‌نامه‌ی دوحه در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی توسط زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی و رییس دفتر طالبان در قطر به امضا رسید.

براساس این توافق‌نامه، امریکا تعهد سپرده است که تمام نیروهایش را تا ماه می سال جاری میلادی (۲۰۲۱) از افغانستان خارج می‌کند. در مقابل، طالبان نیز تعهد سپرده‌اند که به هیچ گروهی اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را نمی‌دهند.

از سوی هم، جو بایدن چند روز پیش در نخستین دیدارش از وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گفته بود که می‌تواند مسأله‌ی مهلت خروج نیروهای این کشور از افغانستان در ماه می سال جاری میلادی (۲۰۲۱) را کنار بگذارد.

بایدن همچنان گفته بود که بر دیپلماسی به‌عنوان ابزار نخست دولت‌داری امریکا تأکید دارد و برای پایان‌دادن «مسئولانه» به جنگ‌هایی که در جهان بسیار به درازا کشیده است، کار خواهد کرد.

پیش از آقای بایدن، لیندزی گراهام سناتور جمهوری‌خواه امریکایی و جنرال مک کنزی فرمانده سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی امریکا) نیز اظهاراتی را در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مطرح کرده بودند.

لیندزی گراهام گفته بود که نیروهای امریکایی در زمان پیش‌بینی شده در توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان، افغانستان را ترک نخواهند کرد. جنرال مک کنزی نیز گفته بود که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید مبتنی بر شرایط باشد.

در مقابل، گروه طالبان بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا ماه می تأکید کرده و گفته است که عملی‌سازی توافق‌نامه‌ی دوحه به نفع امریکا و این گروه است. طالبان همچنان گفته‌اند در صورتی که نیروهای خارجی در زمان تعیین‌شده از افغانستان خارج نشوند، حملات بر این نیروها را از سر خواهند گرفت.