عبدالله عبدالله

شرایط لازم برای خروج نظامیان خارجی می‌تواند در میز مذاکره فراهم شود

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی:

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که با درنظرداشت اوضاع کنونی افغانستان و چالش‌های موجود ناشی از حضور فعال «دهشت‌افگنان منطقه‌ای و بین‌المللی»، شرایط لازم برای خروج نیروهای خارجی می‌تواند در میز مذاکره و گفت‌وگو میان دو طرف و رسیدن به صلح جامع و پایدار، فراهم شود.

طبق خبرنامه‌ی سپیدار که امروز (جمعه، ۱ حوت) منتشر شده، آقای عبدالله از تصمیم اخیر وزیران دفاع سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در حمایت قاطع از روند صلح، مذاکرات بین‌الافغانی، پایان دادن به خشونت‌ها، برگشت به میز مذاکره و ادامه‌ی حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، استقبال کرده است.

در خبرنامه آمده است: «شورای عالی مصالحه‌ی ملی درحالی که راه حل مشکل فعلی کشور را مذاکره، گفت‌وگو و دست‌یافتن به یک توافق سیاسی جامع و قابل قبول برای همه می‌داند، از روی‌کرد مبتنی بر شرایط و اوضاع سازمان ناتو در مورد حضور قوای این سازمان در افغانستان حمایت می‌کند.

نشست دو روزه‌ی وزیران دفاع ناتو که برای بررسی مأموریت این پیمان به‌صورت آنلاین برگزار شده بود، روز گذشته (پنج‌شنبه، ۳۰ دلو) پایان یافت.

هرچند در این نشست تصمیم نهایی در مورد حضور آینده‌ی نظامیان ناتو در افغانستان گرفته نشده است، اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که به حمایت از نیروهای امنیتی افغان در راستای مبارزه با تروریزم ادامه می‌دهند.

آقای استولتنبرگ همچنان گفته است که ناتو با قاطعیت از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند و حضورش در این کشور را نیز به‌طور قابل توجهی به‌عنوان بخشی از روند صلح تنظیم کرده است.