در سال 1399 خشونت بر کودکان و حضور آن‌ها در درگیری‌های مسلحانه بیشتر شده است

در سال ۱۳۹۹ خشونت بر کودکان و حضور آن‌ها در درگیری‌های مسلحانه بیشتر شده است

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که میزان خشونت بر کودکان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته است. بر بنیاد تحقیق این کمیسیون که بر روی ۵۳۱۸ کودک انجام شده است، ۱۳۹۱ تن (۲۶.۲ درصد) آن‌ها قربانی خشونت بوده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که این رقم در سال ۱۳۹۸ خورشیدی از میان ۵۲۴۸ طفل شامل تحقیق، ۵۳۵ نفر یعنی (۱۰.۲درصد) آن‌ها در معرض خشونت قرار داشته‌اند. براساس تفکیک جنسیت شمار قربانیان کودک پسر دو برابر قربانیان دختر بوده است.

در همین حال این کمیسیون از حضور فعالانه کودکان در میدان‌های نبرد خبر می‌دهد. براساس آمار این نهاد در حال حاضر ۱۲۶ کودک درگیر منازعه در صفوف نیروهای مسلح اعم از نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح مخالف دولت حضور دارند.

اشکال خشونت بر کودکان

کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز (سه‌شنبه، ۵ حوت) گزارش سالانه‌اش را در مورد وضعیت حقوق بشری کودکان در سراسر کشور ارائه کرد. یافته های این گزارش که از طریق فرم نظارت و توسط کارمندان ساحوی این کمیسیون به‌دست آمده است نشان می‌دهد خشونت بر کودکان شامل انواع و اشکال مختلف آن مانند خشونت‌های فیزیکی، روانی، اقتصادی و جنسی بوده است. بیشترین خشونت بر کودکان ۴۵.۱ درصد معادل ۶۲۸ کودک از خشونت‌های روانی متأثر شده‌اند و ۴۳.۶ درصد دیگر برابر با ۶۰۶ کودک قربانی خشونت‌های فیزیکی بوده‌اند.

براساس گزارش این کمیسیون ۷۹ تن از کودکان (۵.۷ درصد) قربانی دیگر انواع خشونت‌ها شده‌اند. شامل ۴۴ کودک (۳.۲ درصد) در معرض خشونت‌های اقتصادی قرار داشته‌اند این نوع از خشونت بیشتر شامل دخترانی است که ازدواج کرده‌اند. ندادن نفقه، محروم‌شدن از حق مهریه و عدم دخل و تصرف در اموال و ارث از دیگر اشکال خشونت بر این دسته از کودکان عنوان شده است.

خشونت‌های جنسی بر کودکان

راضیه صیاد از اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید از میان کودکان شامل تحقیق ۳۴ کودک قربانی خشونت‌های جنسی بوده‌اند، در ۱۶ مورد (۴۷.۱درصد) قربانی تجاوز جنسی، ۴ مورد (۱۱.۸درصد) قربانی اجبار به فحشا و ۷ مورد (۲۰.۶درصد) قربانی آزارواذیت جنسی بوده‌اند. در این گزارش روابط ناخواسته و بارداری اجباری از دیگر اشکال خشونت‌های جنسی گفته شده است.

بددادن، خرید و فروش دختران به بهانه‌ی ازدواج، منع آزادانه انتخاب همسر، نامزدی اجباری، چندهمسری و همچنین عدم دسترسی و یا محدودیت دسترسی به خدمات درمانی نیز از دیگر اشکال خشونت نسبت به کودکان است که در گزارش این کمیسیون آمده است.

پولیس و خانواده‌ها عامل بیشترین خشونت‌اند

خشونت بر کودکان از سوی افراد وابسته به پولیس بیشتر از دیگران بوده است. یافته‌های کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که کودکان از سوی افراد وابسته به پولیس و اعضای خانواده بیش از دیگران مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

این کمیسیون در گزارش خود آورده است که ۵۱۱ تن از کودکان شامل تحقیق از افراد وابسته به پولیس مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و ۲۴۱ کودک دیگر اذعان کرده‌اند که توسط خانواده‌های‌شان مورد خشونت قرار گرفته‌اند. در مرحله بعد صاحب‌کاران و معلمان از جمله کسانی بوده‌اند که کودکان را مورد خشونت و آزار قرار داده‌اند.

کاهش ۱۲ درصدی تلفات کودکان در سال ۱۳۹۹

با افزایش جنگ و خشونت در کشور کودکان نیز همواره جزو قربانیان منازعات مسلحانه بوده‌اند. اما یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد شمار قربانیان کودک در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته ۱۲درصد کاهش یافته است.

مجموع تلفات افراد ملکی که در سال مالی ۱۳۹۹ در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به ثبت رسیده است، به ۸۵۰۰ تن می‌رسند و ۲۰۱۹ نفر از آن کودکان هستند که ۲۳.۸ درصد را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که شمار تلفات افراد ملکی در سال ۹۸ مالی، ۱۰۷۷۲ نفر بوده است که از این میان ۲۶۹۶ کودک (۲۵ درصد) کل تلفات افراد ملکی افراد ملکی را تشکیل می‌داد. بنابراین در سال جاری میزان تلفات اطفال در مقایسه به سال گذشته نسبت به کل تلفات ملکی (۱.۲ درصد) و نسبت به تعداد تلفات اطفال (۲۵.۱درصد) کاهش داشته است.

افزایش حضور کودکان در منازعات مسلحانه

براساس یافته‌های این تحقیق در سال ۱۳۹۹ ‌تعداد ۱۲۶ کودک درگیر منازعه در صفوف نیروهای مسلح که ۲۰ تن آنان (۱۵.۹درصد) در صفوف نیرو‌های دولتی و ۹۶ تن دیگر (۷۶.۲درصد) در صفوف نیروهای مسلح غیردولتی شامل گروه‌هایی مسلح مخالف دولت، فعالیت داشتند. همچنین شمار کودکانی که در گروه‌های مسلح دولت و غیر دولتی در سال ۹۸ حضور داشتند ۹۰ نفر که نسبت به سال ۹۹ (۲۸.۵۸ درصد) کمتر بوده است.

علاوه بر این در گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده است که ۱۳ کودک دیگر نیز به‌عنوان کارگر در قطعات نظامی و امنیتی و پوسته‌های نظامی مخالفان دولت، مصروف کار بوده‌اند.