کمیته تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل
NSCA

برای جلوگیری از خشونت طالبان از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل استفاده شود

مشاور امنیت ملی:

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور گفته است که طالبان به خشونت‌ها بی‌سابقه علیه حکومت و جامعه روی آورده و رهبری این گروه، با سفرهای خارجی، از میز مذاکره طفره می‌روند.

آقای محب این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۷ حوت) در کمیته تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کرده است. این کمیته از سال ۱۹۸۸ میلادی به این طرف تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد بر طالبان را نظارت می‌کند. ریاست این کمیته را هند بر عهده دارد و ناروی، ایرلند، کنیا و مکزیک نیز عضو این کمیته هستند.

محب همچنان در این کمیته گفته است که طالبان تعهدشکنی می‌کنند و علی‌رغم آزادی از زندان به جنگ بر می‌گردند. او تأکید کرده است که در چنین وضعیت، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بسیار مهم است.

از سوی هم، مشاور امنیت ملی کشور گفته است که افغانستان با متحدان کلیدی‌اش و نیز اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد کار می‌کند تا مطمیین شود که تحریم‌ها باعث تقویت تلاش‌های صلح و جنبش‌های صلح‌آمیز در افغانستان شده و برای جلوگیری از خشونت طالبان از آن استفاده شود.

رییس‌جمهور اشرف غنی نیز در اواخر ماه عقرب سال جاری در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره‌ی روند صلح افغانستان برگزار شد، گفته بود که اجرای تحریم‌ها به‌حیث یک ابزار برای موفقیت مذاکرات با طالبان مهم است.

رهبران گروه طالبان از سال‌ها به این طرف زیر تحریم‌ها و تعزیرات سازمان ملل متحد و شماری از اعضای این نهاد قرار دارند. این گروه بارها خواستار رفع تحریم‌ها براساس توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان شده‌اند.

مشاور امنیت ملی درحالی بر استفاده از تحریم‌های سازمان ملل بر طالبان برای جلوگیری از خشونت تأکید کرده است که خشونت‌ها در سراسر کشور افزایش یافته و هر روز از نظامیان و غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

همزمان با افزایش خشونت‌ها، مذاکرات صلح میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه نیز به بسیار کُندی پیش می‌رود.