عبدالله عبدالله

عبدالله: خشونت‌ها افغانستان را برای ادامه‌ی مذاکرات صلح در وضعیت دشوار قرار داده است

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که میزان بلند خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند در کشور، حکومت و هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان را در بحث ادامه‌ی مذاکره با طالبان در وضعیت دشواری قرار داده است.

آقای عبدالله این اظهارات را امروز (دوشنبه، ۴ حوت) در سومین نشست کمیسیون امور منطقه‌‌ای و بین‌المللی شورای عالی مصالحه‌ی ملی مطرح کرده است. او گفته است که میزان خشونت‌های کنونی قابل قبول نیست و خشونت‌ها و هدف‌گیری‌های کور باید پایان یابد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در این نشست افزوده است که خلاف توقع دولت و مردم افغانستان، در دور دوم مذاکرات صلح پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است.

عبدالله از جامعه‌ی بین‌المللی و کشورهای منطقه خواسته است تا بر طالبان و کشورهایی که بر این گروه نفوذ دارند، فشار وارد کنند تا این گروه از فرصت‌های موجود برای قطع جنگ استفاده کرده و دوباره به میز مذاکره برگردند.

آقای عبدالله از تصمیم ایالات متحده‌ی امریکا برای بازنگری توافق‌نامه‌ی دوحه و ارزیابی تعهدات طرف‌ها به مفاد این توافق‌نامه استقبال کرده است. او ابراز امیدواری کرده است که امریکا با درنظرداشت اوضاع و شرایط تصمیم مناسب بگیرد.

محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت طالبان را به بهانه‌تراشی و خودداری از حضور در میز مذاکره متهم کرده است. او در عین حال گفته است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت در دوحه حضور دارند و هر لحظه آماده است با طالبان مذاکره کند.

سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح نیز از غیبت طالبان در میز مذاکره ابراز تأسف کرده و بر ادامه‌ی مذاکره و یافتن راه حل سیاسی تأکید کرده است.

سفیران و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نیز بر آغاز مجدد مذاکرات، برگشت طالبان به میز مذاکره، کاهش و توقف فوری خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند تأکید کرده‌اند. آنان همچنان اجماع داخلی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی را در حمایت از تلاش‌های صلح مهم خوانده‌اند.

هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و طالبان دیدار و بر ادامه‌ی مذاکرات تأکید کردند

در همین حال، هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان اعلام کرده‌اند که رییسان و شماری از اعضای دو هیأت شام امروز باهم دیدار کرده‌اند.

هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان در تویتی گفته است که نشست دو طرف در یک فضای خوب برگزار شده و در آن بر ادامه‌ی مذاکرات تأکید شده است.

به گفته‌ی هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت، دو طرف بر گروپ‌های مؤظف وظیفه داده‌اند تا روی ترتیب موضوعات آجندا به نشست‌های‌شان ادامه بدهند.

محمدنعیم، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان نیز موضوعات مشابه را مطرح کرده است.

دور دوم مذاکرات صلح در شانزدهم جدی سال جاری در دوحه از سر گرفته شد،‌ اما از مدت‌ها به این طرف جریان مذاکرات متوقف بوده و هیچ نشست رسمی میان دو طرف برگزار نشده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *